Uczniowie
próbowali je „uczesać”, wykonując
ilustracje. Ósmoklasiści doskonale poradzili sobie z zadaniem – ich prace
trafiały w sedno i oddawały metaforyczne znaczenie tych krótkich utworów.
Ciekawe
okazało się również zadanie polegające
na podaniu znanego bohatera literackiego, którego postawę można by opisać za
pomocą aforyzmów Leca.
Oto niektóre propozycje:
„To,
że umarł, nie jest jeszcze dowodem, że żył” – Balladyna
„Bawisłówek”
– Papkin
„I
tak się plecie trzy po trzy swój wianuszek sławy” – Neron
„To
nic, że klamka zapada, jeśli tylko okno na świat jest otwarte” – Skawiński
„Śniła
mi się we śnie rzeczywistość. Z jaką ulgą się obudziłem” – Scrooge
„Tam,
gdzie śmiech wzbroniony, zwykle i płakać nie wolno” – Neil Perry
„Ukrywał
się za językiem, który pokazywał światu” – Petroniusz
„Człowiek wynajdywał narzędzia sukcesywnie. Ale od pradziejów był już człowiek narzędziem
człowieka” – Balladyna
„Dokąd
zmierza życie?- Tam, gdzie ty, dopóki idziesz” – Skawiński, Santiago
Uczniowie
przekonali się, że znana dewiza Leca, która przyświecała mu podczas tworzenia: „Jak najmniej wyrazów, jak
najwięcej wyrazu” jest rzeczywiście
trafna.
Kasia
Podoba mi się! Wykorzystam, dziękuję.
OdpowiedzUsuń