poniedziałek, 10 września 2018

Kryteria oceny wypracowań na egzaminie ósmoklasisty


W tym roku po raz pierwszy uczniowie przystąpią do egzaminu po klasie 8. W drugiej części arkusza z języka polskiego uczeń znajdzie propozycje dwóch tematów wypracowań. Musi napisać pracę nie krótszą niż 200 słów. 

 Na arkuszu znajdą się dwa tematy do wyboru:
– temat o charakterze twórczym (np. współczesna wersja mitu);
– temat o charakterze argumentacyjnym (np. rozprawka, artykuł, przemówienie).

Obowiązkowe będzie natomiast odwołanie  do treści i problematyki lektury obowiązkowej oraz do utworu samodzielnie wybranego przez ucznia.

Zmienią się również zasady oceniania prac.

KRYTERIA OCENY WYPOWIEDZI O CHARAKTERZE ARGUMENTACYJNYM

1.        Realizacja tematu wypowiedzi
2p.
1p.
0p.
üforma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
üuwzględnione wszystkie pozostałe elementy polecenia
üwypowiedź w całości dotyczy problemu wskazanego w temacie
üforma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
ünieuwzględniony jeden element polecenia ORAZ/LUB
üw pracy występują elementy niedotyczące problemu wskazanego w poleceniu
üforma wypowiedzi niezgodna z formą wskazaną w poleceniu ALBO
ünieuwzględnione co najmniej dwa elementy polecenia
üJEŻELI W TYM KRYTERIUM PRZYZNANO 0 PKT., 0 PKT. PRZYZNAJE SIĘ ZA CAŁOŚĆ PRACY

2.        Elementy retoryczne
5p.
4p.
3p.
2p.
1p.
0p.
üpogłębiona argumentacja
üargumenty odwołujące się do faktów, emocji, logiki
üargumenty poparte przykładami , wykorzystanie przykładów w funkcji argumentacyjnej
üargumenty i przykłady uporządkowane, zhierarchizowane
üpraca spełnia wszystkie wymagania na 3 pkt. I niektóre na 5 pkt.
üpowierzchowna argumentacja
üw wypowiedzi brak wnikliwości
üniektóre argumenty zilustrowane odpowiednimi przykładami w funkcji argumentacyjnej
üargumenty i przykłady częściowo uporządkowane

üpraca spełnia wszystkie wymagania na 1 pkt. I niektóre na 3 pkt.

üpodjęta próba argumentowania
üograniczenie do wyliczenia powierzchownie omówionych przykładów
üpraca nie spełnia co najmniej 1 wymagania określonego na 1 pkt.

3.        Kompetencje literackie i kulturowe
2p.
1p.
0p.
üfunkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz innego tekstu wskazanego w poleceniu
üpoprawność rzeczowa
üfunkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz częściowo funkcjonalne wykorzystanie innego tekstu wskazanego w poleceniu ALBO
üczęściowo funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz funkcjonalne wykorzystanie innego tekstu wskazanego w poleceniu ALBO
üczęściowo funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz częściowo funkcjonalne wykorzystanie innego tekstu wskazanego w poleceniu
üdopuszczalne 1-2 błędy rzeczowe
üpraca nie spełnia co najmniej jednego wymagania określonego na 1 pkt.


4.        Kompozycja tekstu
2p.
1p.
0p.
ükompozycja zgodna z formą wypowiedzi
ügraficznie wyodrębnione akapity
üdopuszczalna 1 usterka w zakresie spójności
ükompozycja zgodna z formą wypowiedzi
ügraficznie wyodrębnione akapity
üdopuszczalne 2-3 usterki w zakresie spójności ORAZ/ALBO logiki wypowiedzi
üpraca nie spełnia co najmniej 1 wymagania określonego na 1 pkt.

5.        Styl
2p.
1p.
0p.
üOdpowiedni do treści i formy wypowiedzi
üjednolity
üsporadyczne usterki w odpowiedniości ORAZ/LUB jednolitości stylu
üpraca nie spełnia wymagań określonych na 1 pkt.

6.        Język
Zakres i poprawność środków językowych
Nie więcej niż 2 błędy językowe
3 – 4 błędy językowe
5-6 błędów językowych
7-9 błędów językowych
10 lub więcej błędów językowych
szeroki zakres środków językowych, zróżnicowane składnia, leksyka
4 pkt.
3 pkt.

2 pkt.
1 pkt.


0 pkt.
zadawalający zakres środków językowych, składnia i leksyka stosowne
3 pkt.
2 pkt.
1 pkt.
0 pkt.
0 pkt.
wąski zakres środków językowych, proste składnia i leksyka
2 pkt.
1 pkt.
0 pkt.
0 pkt.
0 pkt.

7.         Ortografia
2p.
1p.
0p.
üNie więcej niż 1 błąd ortograficzny
ü2-3 błędy ortograficzne
ü4 lub więcej błędów ortograficznych

8.        Interpunkcja
1p.
0p.
üNie więcej niż 5 błędów interpunkcyjnych
ü6 lub więcej błędów interpunkcyjnych


Kryteria oceniania
Ilość pkt.
(przyznanych)
Ilość pkt.   (max.)
Realizacja tematu wypowiedzi

2
Elementy retoryczne

5
Kompetencje literackie i kulturowe

2
Kompozycja tekstu

2
Styl

2
Język

4
Ortografia

2
Interpunkcja

1
CAŁOŚĆ

20 PKT.














 Uwaga:

 Nauczyciel przyznaje 0 pkt. za całość pracy, jeśli:
- wypowiedź w całości jest nie na temat,
- uczeń w ogóle nie odwołał się do treści lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu,
- wypowiedź jest nieczytelna.

Jeżeli wypowiedź zawiera 180 słów lub mniej jest oceniana wyłącznie w 3 pierwszych kategoriach (realizacja tematu, elementy retoryczne, kompetencje literackie i kulturowe).





 KRYTERIA OCENY WYPOWIEDZI O CHARAKTERZE TWÓRCZYM


1.        Realizacja tematu wypowiedzi
2p.
1p.
0p.
üforma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
üuwzględnione wszystkie pozostałe elementy polecenia
üwypowiedź w całości dotyczy problemu wskazanego w temacie
üforma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
ünieuwzględniony jeden element polecenia ORAZ/LUB
üw pracy występują elementy niedotyczące problemu wskazanego w poleceniu
üforma wypowiedzi niezgodna z formą wskazaną w poleceniu ALBO
ünieuwzględnione co najmniej dwa elementy polecenia
üJEŻELI W TYM KRYTERIUM PRZYZNANO 0 PKT., 0 PKT. PRZYZNAJE SIĘ ZA CAŁOŚĆ PRACY

2.        Elementy twórcze
5p.
4p.
3p.
2p.
1p.
0p.
üfunkcjonalna narracja
ülogiczny układ zdarzeń
üurozmaicona fabuła (co najmniej 6 spośród  poniższych elementów: opis, charakterystyka bohatera, czas i miejsce akcji, zwrot akcji, pointa, punkt kulminacyjny, dialog, monolog, retrospekcja)
ütwórcze wykorzystanie treści lektury
üpraca spełnia wszystkie wymagania na 3 pkt. I niektóre na 5 pkt.
üfunkcjonalna narracja
ülogiczny układ zdarzeń
üprosta fabuła (co najmniej 4 spośród  poniższych elementów: opis, charakterystyka bohatera, czas i miejsce akcji, zwrot akcji, pointa, punkt kulminacyjny, dialog, monolog, retrospekcja
üpraca spełnia wszystkie wymagania na 1 pkt. I niektóre na 3 pkt.

ünarracja częściowo funkcjonalna
üdopuszczalne usterki w logicznym układzie zdarzeń
üprosta fabuła
üpraca nie spełnia co najmniej 1 wymagania określonego na 1 pkt.

3.        Kompetencje literackie i kulturowe
2p.
1p.
0p.
üfunkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz innego tekstu wskazanego w poleceniu
üpoprawność rzeczowa
üfunkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz częściowo funkcjonalne wykorzystanie innego tekstu wskazanego w poleceniu ALBO
üczęściowo funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz funkcjonalne wykorzystanie innego tekstu wskazanego w poleceniu ALBO
üczęściowo funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz częściowo funkcjonalne wykorzystanie innego tekstu wskazanego w poleceniu
üdopuszczalne 1-2 błędy rzeczowe
üpraca nie spełnia co najmniej jednego wymagania określonego na 1 pkt.


4.        Kompozycja tekstu
2p.
1p.
0p.
ükompozycja zgodna z formą wypowiedzi
ügraficznie wyodrębnione akapity
üdopuszczalna 1 usterka w zakresie spójności
ükompozycja zgodna z formą wypowiedzi
ügraficznie wyodrębnione akapity
üdopuszczalne 2-3 usterki w zakresie spójności ORAZ/ALBO logiki wypowiedzi
üpraca nie spełnia co najmniej 1 wymagania określonego na 1 pkt.

 5.        Styl
2p.
1p.
0p.
üOdpowiedni do treści i formy wypowiedzi
üjednolity
üsporadyczne usterki w odpowiedniości ORAZ/LUB jednolitości stylu
üpraca nie spełnia wymagań określonych na 1 pkt.

6.        Język
Zakres i poprawność środków językowych
Nie więcej niż 2 błędy językowe
3 – 4 błędy językowe
5-6 błędów językowych
7-9 błędów językowych
10 lub więcej błędów językowych
szeroki zakres środków językowych, zróżnicowane składnia, leksyka
4 pkt.
3 pkt.

2 pkt.
1 pkt.


0 pkt.
zadawalający zakres środków językowych, składnia i leksyka stosowne
3 pkt.
2 pkt.
1 pkt.
0 pkt.
0 pkt.
wąski zakres środków językowych, proste składnia i leksyka
2 pkt.
1 pkt.
0 pkt.
0 pkt.
0 pkt.

7.         Ortografia
2p.
1p.
0p.
üNie więcej niż 1 błąd ortograficzny
ü2-3 błędy ortograficzne
ü4 lub więcej błędów ortograficznych

8.        Interpunkcja
1p.
0p.
üNie więcej niż 5 błędów interpunkcyjnych
ü6 lub więcej błędów interpunkcyjnych


Kryteria oceniania
Ilość pkt.
(przyznanych)
Ilość pkt.   (max.)
Realizacja tematu wypowiedzi

2
Elementy twórcze

5
Kompetencje literackie i kulturowe

2
Kompozycja tekstu

2
Styl

2
Język

4
Ortografia

2
Interpunkcja

1
CAŁOŚĆ

20 PKT.



   
 Uwaga:
 Nauczyciel przyznaje 0 pkt. za całość pracy, jeśli:
- wypowiedź w całości jest nie na temat,
- uczeń w ogóle nie odwołał się do treści lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu,
- wypowiedź jest nieczytelna.

Jeżeli wypowiedź zawiera 180 słów lub mniej jest oceniana wyłącznie w 3 pierwszych kategoriach (realizacja tematu, elementy twórcze, kompetencje literackie i kulturowe).


Nie ma co ukrywać – przed uczniami i nauczycielami bardzo trudne zadanie.

Szczegółowy informator o egzaminie z języka polskiego:  

Kasia



1 komentarz:

  1. Bardzo przydatna strona. Ja też prowadzę blog przydatny w nauce języka polskiego - wypracowania z języka polskiego
    Zapraszam do czytania!

    OdpowiedzUsuń