czwartek, 30 marca 2017

Global Teacher Prize - nauczycielski Nobel

„Można skończyć lekcję i wyjść. Można też żyć szkołą, motywować uczniów do czegoś więcej
i czerpać z tego przyjemność. W moim przypadku to drugie przeważyło.”


Mariusz Zyngier, jedyny Polak nominowany do konkursu Global Teacher Prize, zwanego nauczycielskim Noblem

Konkurs Global Teacher Prize zorganizowano, by promować edukację i doceniać wyjątkowych nauczycieli, którzy cała swoją uwagę kierują na podopiecznych, wdrażają innowacyjne projekty. W swoich środowiskach są takimi bohaterami dnia codziennego, bo maja wpływ na życie młodych ludzi.

Spośród tysięcy zgłoszeń ze 148 krajów wybiera się 50 finalistów – niezwykłych nauczycieli, których praca potwierdza  wyjątkowość roli pedagogów. Maggie MacDonnell została zwyciężczynią  Global Teacher Prise 2017.  Od 6 lat pracuje w eskimoskiej osadzie w kanadyjskiej Arktyce, gdzie spotyka się z takimi problemami jak nadużywanie narkotyków, alkoholu, przemoc, samobójstwa wśród młodych ludzi.  Jest ona założycielką Center for Teaching and Learning.

Jej praca to nie tylko prowadzenie zajęć do godziny 15.00, bowiem trudno  ukryć  się w Salluit  (1300 mieszkańców ). Jest prawdziwym liderem tej społeczności. Warunki życia w odległej Arktyce są trudne – mróz dochodzi do -25 stopni Celsjusza. Mieszkańcy borykają się ze zniszczeniem środowiska, zmianami klimatycznymi  i gospodarczymi, izolacją. W samym Salluit w 2015 r. było sześć samobójstw  wśród mężczyzn w wieku od 18 do 25 lat.



Maggie MacDonnell sprawiła, że młodzi ludzie wrócili do szkoły, znajdując w niej alternatywne, życiowe przedmioty, od gotowania po mechanikę. Stworzyła wraz z ludźmi centrum spoprtowe, bowiem Eskimosi borykają się cukrzycą i otyłością, a jej uczniowie zebrali 40 000 dolarów na zapobieganie cukrzycy. Otworzyła jadłodajnię, gdzie uczniowie mogą wydawać swoje posiłki a mieszkańcy z nich korzystać. Zorganizowała sklep z towarami używanymi, bowiem dowożenie wszelkich produktów w tym rejonie kraju jest trudne i kosztowne. Była też rodzicem zastępczym.

Wśród nominowanych do nagrody był Polak – Mariusz Zyngier, który pracuje w Zespole Szkół w Połańcu i od 25 lat uczy przedmiotów zawodowych. Kształci techników elektroników i energetyków.



Na koncie ma m.in. wyróżnienie w plebiscycie „Nauczyciel Roku” organizowanym przez „Głos Nauczycielski” (2004), tytuł Ambasadora Programu „Leonardo da Vinci” oraz Honorowego Profesora Oświaty (2013). Jego wychowanek, Joachim Jakubas to dwukrotny medalista Światowych Targów Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technik „Brussels Innova”. Jego uczniowie od 2011 r. zdobyli cztery złote medale, dwa srebrne i dwa brązowe. To właśnie Kamil Bączek i Wojciech Dyl, którzy zaprezentowali swoją innowacyjną laskę dla niewidomych byli z klasy Zyngiera. Organizatorzy konkursu piszą: „Urządzenia, nad którymi pracują jego podopieczni, często służą osobom chorym lub znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej”. Na ich koncie jest specjalny zegarek wspierający osoby z alzheimerem, a wynalazkiem laski dla niewidomych pokonali naukowców z Akademii Morskiej, którzy opracowali system parkowania tankowców w portach.


Zapytany na co wydałby nagrodę, gdyby ja otrzymał, odpowiedział, że na wsparcie dla młodych wynalazców, ich wyjazdy na międzynarodowe konkursy. Chciałby też przekazać część kwoty na Dom Dziecka w Pacanowie i wesprzeć naukę pływania dla dzieci głuchoniemych,

W zeszłym roku wśród nominowanych znalazła się Jolanta Okuniewska, nauczycielka wczesnoszkolna z Olsztyna, która wprowadziła pracę na tabletach na swoje lekcje.


Kiedy Maggie MacDonnell odbierała nagrodę, krzyczała ze sceny:
- Nauczyciele! 
Zebrani goście i inni nauczyciele odpowiadali:
- Mają znaczenie!


NAUCZYCIELE MAJĄ ZNACZENIE!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz