czwartek, 26 kwietnia 2018

Scaffoolding, czyli teoria „budowy rusztowania” w edukacji


Lew Wygotski, opisując sferę najbliższego rozwoju i Jerome Bruner, opracowując teorię „rusztowania” w nauczaniu podkreślali wagę interakcji społecznych w rozwoju dziecka na etapie przedszkolnym i szkolnym, w szczególności wsparcia rodzica i nauczyciela. Towarzysząc dziecku w początkowych zadaniach edukacyjnych, wyznaczając mu poszczególne poziomy „rusztowania” sprawiamy, my rodzice, nauczyciele, że nabiera ono pewności siebie i radzi sobie z kolejnymi zadaniami.
Wygotski napisał:

To co dziecko robi dziś przy pomocy dorosłych, zrobi jutro samodzielnie. Strefa najbliższego rozwoju pomaga więc określić „jutro” rozwoju dziecka, dynamiczny stan jego rozwoju, który uwzględnia nie tylko to, co dziecko w tym procesie już osiągnęło, lecz również to, co w nim dopiero dojrzewa.



Odpowiedzialność nauczyciela polega na tym, by  kierował do dziecka wyzwanie, któremu jest w stanie podołać i takie, które nie jest zbyt łatwe, proste, nudne. W  jednym i w drugim przypadku edukacja stopuje, a dziecko jest zniechęcone do pracy.

Strategia „budowania rusztowania” pozwala dziecku rozwiązać problem i wykonać zadanie z pomocą rodzica, nauczyciela, gdy nie potrafi jeszcze uczynić tego samodzielnie. Warunek pierwszy to znalezienie elementu, który dziecko może wykonać samodzielnie, jednocześnie interesując się proponowanym zadaniem. Ważne są: przestrzeń dla samodzielnego działania i klimat działania. Dorosły - tutor ma od początku pełną wizję działania i musi zaplanować etapy realizacji. Dostarcza podpowiedzi, porad, pomocy, organizuje sytuacje wsparcia i wyzwania.



Etapy rozwoju dziecka można przedstawić następująco:
I.                   Chcę, potrafię z twoją pomocą.
II.                Wiem jak, spróbuję sam.
III.             Wiem jak, potrafię sam.


Aby uświadomić sobie o czym tak na prawdę mówimy podaję przykłady pomocy dziecku przez dorosłego przy zabawie edukacyjnej np. zwyczajnym układaniu puzzli.

·         Kierowanie uwagi na przedmioty.
·         Ustalanie sekwencji działań.
·          Dzielenie zadań na mniejsze elementy.
·          Uwypuklanie cech zasadniczych.
·         Demonstrowanie, pokazywanie.
·         Przypominanie o kolejnych zadaniach.
·         Kontrolowanie frustracji.
·         Ocenianie powodzenia/porażki.
·         Podtrzymywanie ukierunkowania na cel.

O wykorzystaniu scaffoldingu w nauczaniu  języka polskiego już wkrótce.

 O nauczaniu rozwijającym i scaffoldingu przeczytacie:



Małgosia

2 komentarze:

  1. Dobierając rusztowanie warto jest sprawdzić wszystkie opcje. Różni producenci oferują różne parametry rusztowań. Sam jak budowałem swój dom to zdecydowałem się wynająć rusztowanie Altrad ze strony sklepu ARAD. Mają bardzo szeroką ofertę narzędzi budowlane

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo pomocny wpis, dziękuje i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń