niedziela, 22 kwietnia 2018

„Skoncentruj się” – cenna pomoc dla nauczycieli autorstwa Anny Jurek


Uczniowie często mają problem z koncentracją. Szybko porzucają swoją pracę, zniechęcają się, mylą. Szukając ciekawych zadań, metod ułatwiających młodzieży lepsze skupienie się natrafiłam na pozycję Anny Jurek „Skoncentruj się. Zestaw ćwiczeń dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych”.

Ćwiczenia zawarte w tym zbiorze przeznaczone są dla osób, które łatwo się rozpraszają, są niecierpliwe, chaotyczne, mają trudności ze zrozumieniem poleceń, planowaniem czynności, podzielnością uwagi, często mylą cyfry i litery, źle odczytują wyrazy itp. Ćwiczenia te  - według autorki - pomogą nie tylko poprawić koncentrację uwagi, ale również spostrzeganie, pamięć, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację wzrokowo-przestrzenną, apercepcję uwagi, selekcję i grupowanie informacji oraz szybkość ich przetwarzania. Dodatkowym celem wielu ćwiczeń jest wzbogacenie zasobu słownictwa i utrwalenie pisowni wyrazów. Niektóre zadania pomogą w zdobyciu umiejętności wyszukiwania synonimów, antonimów, homonimów oraz paronimów, a także szybkiego rozróżniania części mowy i wyrazów podobnych do siebie pod względem graficznym.

Ćwiczenia przeznaczone są przede wszystkim dla młodzieży z dysleksją rozwojową, ale korzystać z nich mogą wszyscy uczniowie, którzy mają trudności z koncentracją uwagi.



Nie mogę się doczekać, kiedy książka do mnie trafi.

Przy okazji odkryłam, jak wartościowe książki oferuje wydawnictwo HARMONIA. Każdy nauczyciel z pewnością znajdzie tu pomoc przy rozwiązaniu jego problemów szkolnych –  zarówno z nauką jak i wychowaniem. Polecam!


W sieci znalazłam przykładowe ćwiczenia na koncenntrację uwagi (zebrane z różnych ródeł  przez ZSO nr 12 w Zabrzu):

PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA NA KONCENTRACJĘ UWAGI


1. Skreśl słowa, które nie pasują do pozostałych w linijce.

mleko chleb serek kamień jajko masło
miska garnek patelnia lodówka talerz szklanka
jajko kurczak szczenię kura kogut kurczątko
woda budyń sok kawa herbata mleko


2. Podkreśl te liczby, w których znajduje się cyfra 3.

13, 242, 516, 987, 456, 729, 321, 263, 414, 903, 101, 991, 314, 872, 486, 172, 809, 732, 38

3. Zakreśl te pary, które są identyczne.

1267589 pdblol ltłkltltl klmdsd 123456789 bppdbbdp mumun 124867534
1267589 pdblol ltłkltltl klmdsb 123455789 bppdbbdp numum 124867534

4 .Weź do ręki pierwszą z brzegu książkę i policz słowa w dowolnym akapicie. Policz jeszcze raz, aby się upewnić, że masz dobry wynik. Gdy dobrze Ci pójdzie, spróbuj policzyć słowa na całej stronie. Licz całkowicie w myślach, nie licz na głos i nie podążaj palcem za słowami.

5. Policz w myślach do tyłu” od 100 do 1

6. Odliczaj w myślach od 100 do 1 ale co trzy liczby. Czyli 100, 97, 94, 91, itd.

7. Wybierz sobie jakieś inspirujące słowo i powtarzaj je w myślach w kółko jak mantrę przez ok. 5 minut. Gdy będzie Ci to już przychodziło bez trudu, spróbuj to samo robić przez 10 minut.

8. Weź jakiś drobny przedmiot codziennego użytku. Najlepiej taki, jakich na co dzień często używasz, ale nie przykładając do tego większej wagi. Może to być ołówek, linijka czy cyrkiel - przedmioty, których używasz automatycznie, zazwyczaj w ogóle o nich nie myśląc. Tym razem jednak, skoncentruj na tym przedmiocie całą swoją uwagę. Obejrzyj go dokładnie ze wszystkich stron, postaraj się zauważyć jak najwięcej szczegółów, zbadaj go bardzo dokładnie. Postaraj się w trakcie tego badania” nie używać (nawet w myślach) żadnych słów. Po prostu patrz, oglądaj, przyglądaj się mu bez słów.

9. Narysuj czarną kropkę o średnicy 5 cm i wpatruj się w świetlistą aureolę, która wkrótce pojawi się wokół ciemnego punktu.

10. Nabierz głęboko powietrza przez nos, aby poruszyć mięśnie przepony. W trakcie wdechu brzuch powinien się uwypuklić. Wydech powinien trwać dwukrotnie dłużej niż wdech. Powtórz to ćwiczenie 4 razy. Mięśnie rozluźnią się, a umysł stanie się jaśniejszy.

11. Mucha. Rysujemy kwadrat składający się z 9 pól. Mucha będzie rozpoczynała podróż ze środkowego kwadratu. Mówimy powoli gdzie kieruje się mucha, a zadaniem ucznia/uczennicy  jest śledzenie jej ruchu w polach kwadratu i zareagowanie kiedy, wyjdzie poza jego granice. Przykładowa trasa muchy może wyglądać następująco: mucha idzie w lewo..., mucha idzie w prawo ..., mucha idzie w górę... Wyszła! Jeżeli poruszanie się po polu 3x3 jest łatwe, można podnieść poprzeczkę wykonując ćwiczenie na kwadracie 4x4. Wtedy mucha zaczyna swoją podróż od dowolnego miejsca. Im dłuższa trasa muchy, tym dłuższy czas koncentracji, a więc i trudniejsze ćwiczenie.

12. Proste zadania matematyczne takie jak dodawanie, mnożenie do 100 itp., są również świetnym treningiem. Oczywiście zadania powinny być wykonywane w pamięci i trudnością dostosowane do wieku ucznia/uczennicy.

13. Usiądź kolegą lub koleżanką – plecami do siebie. Teraz kolejno, raz jedna osoba, raz druga, opiszcie jak najdokładniej, jak jest ubrana osoba za waszymi plecami. Teraz odwróćcie się i sprawdźcie, jak wam poszło.

14. Zasłaniamy dziecku  oczy i dajemy mu do rąk dowolny, prosty w kształcie przedmiot np. długopis. Dziecko poznaje kształt przedmiotu przez dotyk, następnie zabieramy przedmiot, odsłaniamy oczy i polecamy narysować to, co trzymało w rękach. Po wykonaniu rysunku pokazujemy przedmiot.

15. Lampa, nos, podłoga – mówimy podane słowa i pokazujemy je ręką (prosimy aby uczniowie/uczennice pokazywali z nami), potem prowadzący zabawę co innego mówi, co innego pokazuje (prosimy aby pokazywali tylko to co mówimy).

16. Czytanie opowiadania – rodzic czyta opowiadanie lub bajkę, a dziecko ma za zadanie reagować na sygnały (np. umówione słowo „rycerz”) klaśnięciem.

17. Drukarka – uczestnicy zabawy rysują sobie nawzajem na plecach figury geometryczne, proste obrazki, mają za zadanie odgadnąć rysunek lub narysować odpowiedź na kartce.

18. Głuchy telefon.

Kasia

1 komentarz:

  1. bardzo dziękuję za podzielenie się, skorzystam na niespodziewanym zastępstwie

    OdpowiedzUsuń