środa, 31 października 2018

Technika swobodnego tekstu


Przeładowana podstawa programowa sprawia, ze galopujemy z lekturami, zagadnieniami gramatycznymi a potem powtórkami przed egzaminem.
Szkoda mi tych swobodnych lekcji dyskusyjnych i redagowania swobodnego tekstu.

Swobodny tekst jest wypowiedzią dziecka wolna od jakiegokolwiek narzucania tematu i formy na zasadzie: piszę, bo chce o czymś opowiedzieć, czymś się pochwalić, podzielić, piszę, co czuję, piszę, by wyrazić siebie, przedstawić swoje zdanie. Nie ma określonego tematu, kontekstu lektury, problemu, nie musi mieć określonej wyznacznikami stylistycznymi formy. Jest projekcja  aktualnych  myśli, obserwacji,  emocji ucznia.



Jeśli spotykam się z uczniami na dodatkowych zajęciach redakcyjnych, pisarskich, wtedy stosuję te technikę, ale zaczyna ona sprawiać uczniom coraz więcej problemu.

Jak to o wszystkim i o niczym? – pytają.
O sobie? O świecie? O życiu? O filmie? O książce? O grze?
I tak po prostu? A wstęp, a akapity? A na ile linijek? A na ile punktów? A na ocenę?

Dzieciom, które od kilku lat funkcjonują w trybach egzaminu, rozkładu punktów na treść, formę, język, ortografię, interpunkcję, trudno pojąć i przyjąć, ze maja napisać tak po prostu od siebie.

Spróbujcie wykorzystać zastępstwo, warsztaty pisarskie i poprosić uczniów o napisanie swobodnego tekstu. Kolejność działań:  


1) Stworzenie sytuacji i motywacji do wyrażenia własnych myśli.
2) Tworzenie swobodnego tekstu w wersji mówionej i pisanej -15-20 minut.
3) Prezentacja i wybór najciekawszego tekstu.
4) Korekta językowo- stylistyczna, obróbka tekstu.

Powodzenia !

Kasia i Małgosia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz