czwartek, 22 listopada 2018

„Pan Tadeusz” – powrót panicza i powrót lektury


Kasia z napięciem czeka na omawianie „Pana Tadeusza”, ja właśnie skończyłam z moją klasą tę lekturę. „Pan Tadeusz” wrócił do sal lekcyjnych szkół podstawowych, ma być przeczytany od deski do deski i omówiony szczegółowo. Nie będę z tym dyskutować.

Podpowiem wam raczej jak sobie radzić z epopeją, by uratować tę ciekawą opowieść w sensie fabularnym, a jednocześnie omówić wszystkie najważniejsze zagadnienia.

Mój patent na start to zachęcenie do przeczytania poprzez opowiedzenie początku całej opowieści w konwencji jakiegoś współczesnego gatunku literacko- filmowego. Rezygnuję wtedy z oryginalnych imion, tytułów i opowiadam początek opowieści jak historię z życia.



Pewien przeciętny chłopak, niech będzie mu na imię Jacek… I ten chłopak, niezbyt mądry, niezbyt piękny, zupełnie nie bogaty, zakochał się w pięknej dziewczynie (może Ewie…) z majętnego domu. Oboje, choć pokochali się od pierwszej chwili, nie wyjawili swego uczucia innym. Zdradzał ich tylko spojrzenia. Ojciec dziewczyny, wysoko postawiony urzędnik, domyślał się wszystkiego, ale planował dla swej córki bardzo intratne małżeństwo z innym młodzieńcem. Owszem przyjmował  Jacka u siebie w domu, bo dzięki temu wykorzystywał jego znajomości do własnych interesów. A kiedy już zakochani mieli  wyznać całą prawdę o swym uczuciu, surowy ojciec dał znać chłopakowi, że nie zasługuje na Ewę  i ich miłość nigdy się nie spełni.  Dla Jacka był to szok, cios, hańba…
Czy odszedł potulnie?
Czy walczył o Ewę?
Może zemścił się na nieczułym ojcu…
Może sam ożeni się wkrótce…

Jeśli chcecie dowiedzieć się, co dalej się wydarzyło, musicie przeczytać „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza.

Polecam też ciekawe materiały dostępne w sieci, które mogą zainspirować do konkretnych tematów. Przykładem jest animacja Filmoteki Szkolnej z kanału You Tube do fragmentu z księgi I Gospodarstwo. Może ona rozpocząć lekcje na temat obyczajów szlacheckich, charakterystyki szlachty.




Wypróbujcie!
Małgosia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz