czwartek, 8 listopada 2018

Rozmowy o dysleksji w klasie 5…


Net, jeden z głównych bohaterów powieści Rafała Kosika „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”, cierpi na dysleksję. Postanowiłam wykorzystać ten fakt, by porozmawiać z moimi uczniami, czym właściwie ona jest.

Oto fragment lektury:


Uczniowie przyznali, że słyszeli o dysleksji, ale niewiele o niej wiedzą. Postanowiłam więc przeczytać im opowiadanie Joanny Chmielewskiej „Czapka, lama i kotomierz” z cyklu „Bajki bez barier”, wydane przez „Stowarzyszenie Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych „Światełko” Szklarska Poręba”.



Jest to bajka psychoedukacyjna, która wprowadza w świat dziecka z dysleksją, pomaga poznać i zaakceptować inność. Opowiada historię Tomka, który gdy brał do ręki książkę:

„coś dziwnego działo się z literami. Zamiast stać na swoich miejscach, wyczyniały przedziwne harce – skakały, zamieniały się miejscami, gubiły laseczki, stawały na głowie i za nic nie chciały ustawić się w słowa. Tomek nie umiał ich ujarzmić (…)” (s. 6).



 Całą historię opowiada „żywa książka” – nazwę taką otrzymują książki z pewnej biblioteki, które zmieniły czyjeś życie. A tak akurat się stało w przypadku naszego bohatera. Wielka ciekawość tego, co wydarzy się w „Opowieściach z Narnii”, zmotywowało Tomka do ćwiczeń i powolnego przezwyciężania swojej trudności.

Historia w prosty sposób wyjaśnia, jakiego rodzaju błędy popełniają dyslektycy. Stąd też tytuł  „czapka” zamiast „paczka”, „lama” zamiast „plama” czy „kotomierz” zamiast „kątomierz”.
Przywołani są też znani dyslektycy – Leonardo Da Vinci, Tomasz Edison i  Hans Christian Andersen.

Prosta historia, a tak wiele wartości – wiedza o dysleksji, pokazanie, że ciężka praca, wiara w siebie oraz pozytywne nastawienie pozwalają ją przezwyciężać, nauka tolerancji.




Polecam wykorzystywać lektury również do takich celów.

Kasia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz