piątek, 23 października 2020

List poprzedzający zdalną edukację

Poznań, 23.10. 2020 r.

Drogi Uczniu/Droga Uczennico!

 

Lubię lekcje online, bo mogę z Tobą porozmawiać i Cię zobaczyć. Piszę to dziś, kiedy cztery razy wyrzuciło mnie z meet, a później pięć minut ładowała się prezentacja, której i tak nie zdążyłam pokazać licealistom. Ale nic to!

Pandemia wymusiła na szkołach nowe rozwiązania. Dla naszego wspólnego bezpieczeństwa zostajemy w domach, skąd łączymy się przez internet – podczas lekcji online możemy się  jednak słyszeć i widzieć.

 

UCZENIE SIĘ TO CZASEM FRUSTRACJA

Dzięki takim lekcjom zdobywasz (właściwie to zdobywamy, bo ja też ciągle się uczę) kompetencje cyfrowe, to znaczy uczymy się, jak korzystać z różnych aplikacji i narzędzi online. Ta nauka nie zawsze jest przyjemna – czasem coś nie działa, a czasem nie wiemy, jak coś działa, to może frustrować i zniechęcać. Już taka natura błędów, ale bez błędów nie ma uczenia się. Błądzi człowiek, póki dąży

Uczenie się to nie tylko satysfakcja ze zdobywanej wiedzy, endorfiny wywołane nowymi odkryciami; warto pamiętać o roli błędów w tym procesie, nauka to nie tylko zabawa i przyjemność.

 

MÓC TO MOC!

Zauważ, że opisując sytuację zdalnego uczenia się, użyłam różnych form czasownika MÓC: mogę, możemy, może. Kluczowe słowo MÓC to jest MOC możliwości. Pytanie, czy chcesz skorzystać z tej mocy?

 

UCZYSZ SIĘ, BO CHCESZ

Wiesz o tym, że w szkole nie chodzi o UCZENIE, ale o UCZENIE SIĘ. Powtarzam to prawie na każdej lekcji: uczeń powinien być jak imiesłów przymiotnikowy czynny UCZĄCY SIĘ. Uczenie to działanie. Ja Ciebie niczego nie nauczę – mogę zainspirować (znowu ta MOC – MOGĘ!), wskazać drogę, wytłumaczyć, ale to, co Ty z tym zrobisz, zależy wyłącznie od Ciebie, od tego, czy jesteś gotowy/a, czy CHCESZ podjąć działanie.

Możesz wybrać swoją drogę, to Twoja moc.

 

CHCĘ – TO JEST ISTOTA RZECZY!

Bez względu na formę lekcji – czy są to lekcje w szkole, czy lekcje zdalne, Twoje zaangażowanie zależy od Ciebie (ja dbam o swoje zaangażowanie, Ty zadbaj o swoje!). Podczas lekcji online możesz zająć się czymś zupełnie innym – ja tego nie sprawdzę, nie mam narzędzi, żeby to zrobić i nie chcę tego robić.

Z kolei obecność ciała na lekcji w szkole nie jest gwarancją uważności. Myśli mogą wędrować bardzo daleko, o wiele dalej niż szkolna klasa, w której przebywa ciało. Wszystko zależy od Ciebie, od tego, czy CHCESZ uczestniczyć w zajęciach, od Twojej świadomości celu, po co uczestniczyć, po co słuchać, po co coś robić.

 

Masz MOC. Pomyśl, jak ją uruchomić!

 Do zobaczenia na lekcjach online!




 

Kasia


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz