sobota, 11 marca 2023

Muzyczna powtórka przed egzaminem

Marzec i kwiecień to czas intensywnych powtórek przed egzaminem – zarówno ósmoklasisty, jak i maturalnym. Oprócz rozwiązywania kolejnych typowych egzaminacyjnych zadań, warto co jakiś czas zaproponować formę atrakcyjną dla ucznia.


Zadanie:

Podaj tytuł i wykonawcę współczesnej piosenki, której treść mogłaby odnosić się do problemów bohaterów lektur. Uzasadnij wybór, odnosząc się do obu tekstów.

Kilka moich propozycji:

Wokulski zdradzony, myśli samobójcze np. KęKę „Nadal jestem tu”

„Chodziłem nocą na tory
Los podejmował decyzje
Nie wiem czy brakło mi wtedy odwagi
A może właśnie przeciwnie?”

„Lata lecą, życie mija
Ja już jestem innym gościem
Choć bywają trudne chwile
W szczególności, w samotności”


Uczucie upokorzenia Świtezianki po niedotrzymaniu obietnicy przez Strzelca np. Popkultura „Miłość i zdrada”

„Pytasz czy będę
Na zawsze już
Nie wyjdę przed końcem
Drzwi nie zamknę na klucz”

„Nie każ mi kłamać, kłamać, kłamać
I wyjawiać mych prawd
W twych słowach lawa
Która pali i oślepia tu nas
Nie każ mi kłamać, kłamać, kłamać
Co jak odpowiem, że

Miłość to wiara, zbrodnia, kara
A Ty wybierz co chcesz”


Rozterki Cezarego Baryki np. Roksana Węgiel „Bunt”

„Znowu szukam lepszych prawd
Nawet gdyby to był błąd
I napiszę swą historię”

„Znajdę siłę i odważę się na ruch
Żeby uciec już na dobre od tych słów
Co ranią
Tych słów, co kłamią
To mój bunt Mój bunt”


Nieszczęśliwa miłość Wertera np. Artur Rojek/ Sanah „Tęsknię sobie”

„Kolejny raz sercem się baw
I tak jest od lat bezradne
Nie ufam ci już
Odejdź z mych snów
Niczego dziś tak nie pragnę
Wiem beze mnie tobie będzie dużo lżej

To już wiem
To już wiem o tobie
Głucha cisza gdy jesteś daleko hen
To nie sen
Tylko tęsknię sobie

Wybacz traciłem czas
Tyle rzeczy nie tak
Myślałem że tak już skończę
Nie odbieraj mi szans
Jesteś wszystkim co mam
Pójdę za tobą gdzie powiesz”


Zniewolenie przez system – „Rok 1984” np. Molesta „System”

„A ci na górze zniewolili wszystkich rozumy
Chcesz opowiedzieć się o systemie?
To proste liczysz na każde ich skinienie
I będziesz nosić to brzemię do końca swych dni”

„Gdzie są podziemni rewolucjoniści?
To oni potrafią złamać system dnia szarego
Idącego po linii prostej do ich świata bezkresnego
Nie masz zdania ich zwłoki i słyszysz kroki to zagrożenie”

„Postaw się nie zapadaj pod ziemię
Na początku lat osiemdziesiątych
Poznałem pierwsze defekty systemu
Moment zwycięstwa nad nim jest w moim wspomnieniu
Pierwsza chwila wolności przyjęta jest w cierpieniu
System”


Bunt przeciw Bogu – Wielka improwizacja np. Mirek Bieguła „Gdzie jest mój świat?”

„Wariuje świat wariuję ja
wszystko kręcę męczę i więcej chcę więcej
Nie bardzo wiem, czy wiary też chcę?
Lecz wciąż mam nadzieję że dowiem się.
Gdzie jest mój Bóg?”


Zadanie daje w zasadzie możliwość powtórzenia każdej lektury. Wszystko zależy od pomysłów nauczyciela i zaangażowania uczniów.

 Polecam!

Kasia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz