poniedziałek, 5 maja 2025

Sztuczna inteligencja w edukacji – raport Fundacji IT Girls cz. IV

 

Twórcy badania, a potem raportu przyglądnęli się jak funkcjonuje krytyczne myślenie wobec AI. 70% uczniów sadzi, ze treści generowane przez AI są zgodne z prawda, 26 % ma przeciwne zdanie, a 4% w ogóle nie ma sprecyzowanej opinii. To wskazuje na potrzebę edukacji i weryfikacji zdobytych informacji, bowiem 12 % nie porównuje danych pozyskanych od AI z innymi źródłami. Rośnie w młodych ludziach ciekawość skąd AI czerpie informacje. Aż 50% badanych potwierdziła takie zainteresowanie.

Młodzi ludzie mają świadomość wątpliwości etycznych jakie nasuwają się przy korzystaniu z AI 67% badanych w pełni akceptuje treści pozyskane z zasobów AI, ale 24% jest zdecydowanie przeciw. Dostrzega zagrożenia jeśli chodzi o prawa autorskie. 41% nastolatków wyraża pogląd, że treści artystów mogą być wykorzystywane, a 41% chciałoby ograniczeń w tym względzie. Młodzież oczekuje od firm pracujących nad modelami AI transparentności.

Cały raport służył zgłębieniu roli AI w edukacji. Na pewno należy wspierać nauczycieli, dyrektorów w nauce odpowiedzialnego korzystania z AI oraz wprowadzania do  procesów dydaktycznych. Z takimi wnioskami zostawiają nas autorzy raportu sporządzonego na podstawie badań wśród uczniów szkoły podstawowej i średniej.

Małgosia


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz