wtorek, 1 czerwca 2021

W świecie impresjonistów

 

Wystawa impresjonistów i postimpresjonistów 3D trwała na Targach Poznańskich w dniach 22-23.05 i 29-30.05.2021 roku. Była ciekawym wydarzeniem artystycznym i edukacyjnym. Należy ją ocenić nie w kategoriach ciekawostki technicznej, ale jako możliwość nowego spojrzenia na sztukę, rozszerzenia dotychczasowego spojrzenia na warsztat i sztukę impresjonistów.


Na wystawie zostały zgromadzone reprodukcje przetworzone do trójwymiarowej wersji najsłynniejszych malarzy impresjonizmu i postimpresjonizmu, Moneta, Maneta, Morisota, Degasa, Cezanne’a, Renoira, Sisley’a, Whistlera, Gauguina, czy Vincenta Van Gogha. Obrazy w wersji 3D odsłaniają swoje tajemnice, a oczywistości pierwszego i drugiego planu przestają odgrywać znaczenie. Oko wędruje ku trzeciemu planowi, by w drobiazgach kształtu i pociągnięciach pędzla odkryć nowe uniwersum dzieła i mistrzowską pracę malarza. Na wystawie są moje ulubione tancerki Degasa na Sali treningowej, ale odkryciem wystawy był dla mnie obraz „Tancerka w studio fotograficznym”. Nie kształt baletnicy był dla mnie intrygujący (pierwszy plan), a okna tarasowe studia i widok na miejskie kamienice. W wersji 3D okiennice, zwieńczenia kamieniczek, dachy były doskonale widoczne, oddawały blask słońca. Wydawało się jakby lekko znudzony tancerkami Degas namalował obraz tylko dla kamieniczek widocznych w okien studia fotograficznego. Uchwycona przez impresjonistę ulotność chwili nie dotyczy tylko pozy tancerki, ale tego szczególnej gry świateł na dachach i ścianie kamienic.


 

https://wielcymalarze.pl/produkt/edgar-degas-tancerka-u-fotografa/

Innym na nowo otwartym dziełem jest dla mnie „Ucieczka Rocheforta” Edouarda Maneta z 1881 roku. Ten pejzaż morski stał się dla mnie prawdziwą ucieczką w chwili, gdy zobaczyłam z ogromną dokładnością 3D sylwetki uciekinierów na łupinie statku i przyjrzałam się malarskiej tafli wody. Manet 6 lat po prawdziwej ucieczce dziennikarza Rocheforta podczas Komuny Paryskiej, którego umiejscowił na rufie łodzi. Wpatrywanie się w obraz daje złudzenie falowania łodzi oraz nerwowości i samotności uciekających. Ulotna chwila.



https://www.fineart24.pl/manet/ucieczka-rocheforta/

Uczymy dzieci i młodzież analizy pierwszego i drugiego planu, 3D daje możliwość przyjrzenia się każdemu szczegółowi, technice malarskiej, dopatrzenia się prawie niewidocznego drobiazgu i szacunku dla pracy twórczej malarza.

Z komentarza przewodnika wynika, że wystawa ma na celu wyrwać zwiedzających z ich rozumienia impresjonizmu i pokazać impresjonizm impresjonistów. Zgadzam się z tym zdaniem.

 

Małgosia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz