Storytelling
to uniwersalna metoda wykorzystywana w różnych dziedzinach zawodowych,
psychologii i biznesie. Ma też swoje miejsce w metodyce nauczania języka
polskiego, bowiem kształci umiejętność prowadzenia narracji, komunikatywność i
pobudza wyobraźnię. Z jednej strony angażuje twórczo opowiadającego, z drugiej
wciąga emocjonalnie słuchacza. Historie są łatwym narzędziem zapamiętywania.
Działają terapeutycznie, kojąc bądź wyzwalając uczucia.
Na
lekcjach języka polskiego można wielorako wykorzystywać tę metodę. Przede
wszystkim opowiadając o wydarzeniach z punktu widzenia poszczególnych
bohaterów. Można też ćwiczyć tworzenie nowej historii w postaci opowiadania, losów
bohatera, baśni, legendy, sagi, mitu.
Oto
materiały przygotowane do tworzenia baśni
za pomocą kart storytellingowych, wykonanych przez uczniów klasy IV.
Na każdej z nich pojawia się sytuacja, baśniowy rekwizyt, bohater. Wybierając, czasami świadomie, czasami losowo kartę, trzeba snuć opowieść, zgodnie z konwencją baśni. Polecam zestaw kart DiXiT, które można wykorzystać na lekcjach na najróżniejsze sposoby, polecam kostki trenerskie o określonej tematyce. (Story Cubes).
Niezłą zabawą jest stworzenie w klasie własnego
zestawu kart opartych na własnych rysunkach czy też wydrukach ilustracji. A
potem można już snuć opowieść, zmieniać opowiadających i dobrze się bawić.
Wykorzystałam storytelling przy omawianiu i tworzeniu baśni w klasie IV.
Uruchamia wyobraźnię, uczy nieszablonowych rozwiązań, rozwija. Polecam.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz