wtorek, 1 marca 2016

Storytelling – opowiadanie historii

Storytelling to uniwersalna metoda wykorzystywana w różnych dziedzinach zawodowych, psychologii i biznesie. Ma też swoje miejsce w metodyce nauczania języka polskiego, bowiem kształci umiejętność prowadzenia narracji, komunikatywność i pobudza wyobraźnię. Z jednej strony angażuje twórczo opowiadającego, z drugiej wciąga emocjonalnie słuchacza. Historie są łatwym narzędziem zapamiętywania. Działają terapeutycznie, kojąc bądź wyzwalając uczucia.

Na lekcjach języka polskiego można wielorako wykorzystywać tę metodę. Przede wszystkim opowiadając o wydarzeniach z punktu widzenia poszczególnych bohaterów. Można też ćwiczyć tworzenie nowej historii w postaci opowiadania, losów bohatera, baśni, legendy, sagi, mitu.

Oto materiały przygotowane do tworzenia baśni  za pomocą kart storytellingowych, wykonanych przez uczniów klasy IV.







Na każdej z nich pojawia się sytuacja, baśniowy rekwizyt, bohater. Wybierając, czasami świadomie, czasami losowo kartę, trzeba snuć opowieść, zgodnie z konwencją baśni. Polecam zestaw kart DiXiT, które można wykorzystać na lekcjach na najróżniejsze sposoby, polecam kostki trenerskie o określonej tematyce. (Story Cubes).



Niezłą zabawą jest stworzenie w klasie własnego zestawu kart opartych na własnych rysunkach czy też wydrukach ilustracji. A potem można już snuć opowieść, zmieniać opowiadających i dobrze się bawić. Wykorzystałam storytelling przy omawianiu i tworzeniu baśni w klasie IV. Uruchamia wyobraźnię, uczy nieszablonowych rozwiązań, rozwija. Polecam.

 Małgosia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz