środa, 25 maja 2016

Poezja do sześcianu

Długo szukałam nowego pomysłu na interpretację poezji. Z pomocą przyszła mi inna pomysłowa polonistka (Zakręcony belfer).

Do interpretacji wiersza Ewy Lipskiej „Wybaczcie mi to…” http://donkaja0335.blog.onet.pl/2012/10/21/ewa-lipska-wybaczcie-mi-to/ postanowiłam wykorzystać  siatkę sześcianu. Można ją znaleźć na stronie http://www.bajkidoczytania.pl/img/szescian-siatka-do-sklejenia.pdf

 Dla każdego ucznia, jedna sztuka. Po wspólnym omówienie utworu, głównie w temacie samotności z wyboru, uczniowie przystąpili do dzieła. Korzystając z kredek, ołówków, ścinków kolorowych gazet komponowali obrazy kojarzące się z tekstem. Jedna ścianka kostki, jeden obraz. W ten sposób powstały całkiem nowe Kości Opowieści. Tym razem bardzo wyjątkowe, bo opowiadające o konkretnym tekście (odwrócone story cubes).



W rezultacie powstały bardzo indywidualne prace, szerokie skojarzenia i konteksty. Każdy uczeń prezentował przed klasą swoją kostkę, wyjaśniając poszczególne obrazy. Zegar – uciekający czas, Prince – przemijanie, nietoperz, słońce – konkretne obrazy z tekstu itd. Wspólnie stwierdziliśmy, że nie było błędnej interpretacji. 


Przekłady intersemiotyczne górą!

Kasia







2 komentarze:

  1. Brawo, ten sposób daje ogromne możliwości i angażuje. Rozwija ucznia i daje mu wolnoć interpretacji. Też stosuję ku uciesze uczniów.

    OdpowiedzUsuń
  2. A czy zna Pani jakiś ciekawy sposób na interpretację poezji z licealistami?

    OdpowiedzUsuń