Analiza SWOT wzięła się z zarzadzania,
biznesu, marketingu. Szybko okazało się, że jest nie tylko przydatna w ocenie
placówki edukacyjnej, ale niezwykle pomocna w porządkowaniu każdego materiału
problemowego.
Metoda
zwana ANALIZĄ SWOT  jest skrótem od
angielskich słów: 
STRENGHTS – mocne strony, 
WEAKNNESSES – słabe strony, 
OPPORTUNITES
– szanse, 
THREATS
– zagrożenia. 
Metoda
ta polega na zespołowej analizie i ocenie określonego problemu lub wydarzenia.
Niezwykle pomaga w podejmowaniu określonych decyzji. Wymaga podejścia do
problemu w sposób krytyczny i twórczy. Etapy postępowania są następujące:
 - uczniowie na przygotowanym wcześniej arkuszu
określają:
 * mocne strony problemu                       * wynikające z tego szanse 
*
słabe strony problemu                        
 * wynikające z tego zagrożenia 
Zapis
prowadzonej tą metodą lekcji można ująć w następującej tabeli: 
| 
MOCNE STRONY | 
SŁABE STRONY | 
| 
SZANSE | 
ZAGROŻENIA | 
Możemy
przeanalizować tym sposobem każdego z głównych bohaterów szkolnych lektur lub
ważną decyzję bohatera lektury np. Zośki, który podejmuje się zorganizowania
akcji pod Arsenałem, Santiago, który wypływa daleko w morze w poszukiwaniu
ryby,  Winicjusza, przyjmującego
chrześcijaństwo.
Efekt
może być taki jak w przypadku uczniów klasy II, którzy dokonali analizy SWOT
starego rybaka Santiago tuż przed wyprawą:
| 
MOCNE STRONY 
·        
  Doświadczenie rybackie 
·        
  Znajomość fachu 
·        
  Pokora wobec natury 
·        
  Umiejętność przetrwania 
·        
  Wiara w siebie | 
SŁABE STRONY 
·        
  Stary, brak wystarczających sił 
·        
  Nie ma pomocnika Manolina 
·        
  Zmęczony, osłabiony | 
| 
SZANSE 
·        
  Ryzyko się opłaci 
·        
  Złowi wielką rybę 
·        
  Zapewni sobie zarobek 
·        
  Podbuduje swoją psychikę | 
ZAGROŻENIA 
·        
  Nie przetrwa wyprawy 
·        
  Nie będzie sił na złowienie
  marlina 
·        
  Straci złowioną rybę 
·        
  Nie powróci do portu 
·        
  Straci przytomność, utopi się | 
Warto
stosować tę metodę na lekcjach j. polskiego. Polecam.
Małgosia
 
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz