środa, 19 lipca 2017

Piosenka jest dobra na wszystko – „Windą do nieba”

Do naszego cyklu trafia dziś piosenka polskiego zespołu 2 plus 1 z 1978 roku. Nie jest to jednak utwór przeze mnie jakoś bardzo lubiany, ale od dawna zastanawia mnie pewien paradoks, który się z nim łączy.

Ze względu na treść, która opowiada o rozterkach dziewczyny przygotowującej się do ślubu, piosenka wykonywana jest powszechnie podczas uroczystości weselnych. („Już mi niosą suknię z welonem...”). Stanowi to paradoks, jako że słowa utworu opowiadają jednak o niespełnionej miłości dziewczyny do aktora i ślubie z rozsądku: „Mój piękny panie ja go nie kocham, taka jest prawda/ Pan główną rolę gra w każdym śnie/ Ale dziewczyna przez świat nie może iść całkiem sama/ Życie jest życiem ...”

Toteż wykonywanie tej piosenki na weselach wydaje się być grubym nietaktem. Nikt jednak tego tak nie odbiera. Dlaczego? Pytanie wydaje się bez odpowiedzi…


Mój piękny Panie raz zobaczony w „technikolorze”
Piszę do Pana ostatni list
Już mi lusterko z tym Pana zdjęciem też nie pomoże
Pora mi dzisiaj do ślubu iść

Mój piękny Panie ja go nie kocham, taka jest prawda
Pan główną rolę gra w każdym śnie
Ale dziewczyna przez świat nie może iść całkiem sama
Życie jest życiem pan przecież wie

Już mi niosą suknię z welonem
Już Cyganie czekają z muzyką
Koń do taktu zamiata ogonem
„Mendellsohnem” stukają kopyta

Jeszcze ryżem sypną na szczęście
Gości tłum coś fałszywie odśpiewa
Złoty krążek mi wcisną na rękę
I powiozą mnie windą do nieba / 2

Mój piękny panie z tego wszystkiego nie mogłam zasnąć
Więc nie mógł mi się pan przyśnić dziś
I tak odchodzę bez pożegnania jak by znienacka
Ktoś między nami zatrzasnął drzwi

Już mi niosą suknię z welonem
Już Cyganie czekają z muzyką
Koń do taktu zamiata ogonem
„Mendellsohnem” stukają kopyta


Teledysk powstał jako część drugiego filmu muzycznego z udziałem zespołu i został wyreżyserowany przez Jerzego Woźniaka. Jego akcja rozgrywa się na wiejskim weselu, gdzie członkowie 2 plus 1 wykonują piosenkę tańcząc w tłumie gości. W wideoklipie użyta została alternatywna wersja utworu.  

Kasia


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz