piątek, 14 lipca 2017

Piosenka jest dobra na wszystko – „Saute” Moniki Brodki

Bardzo lubię piosenki z oryginalnymi, nieoczywistymi tekstami. Do takich należy twórczość młodej wokalistki Moniki Brodki. Do gustu przypadła mi w szczególności jej płyta „Granda”.

Dzieło Moniki Brodki z 2010 roku jest efektem jej współpracy z Bartkiem Dziedzicem, który pełnił tu strategiczną rolę kompozytora oraz producenta. Do warstwy tekstowej przyczynili się z kolei Radek Łukasiewicz z Pustek oraz Jacek Szymkiewicz z Pogodno. Oba nazwiska stanowią gwarancję tego, że tekstom na „Grandzie” nie można zarzucić banalności, a odbiorca może liczyć na dużo niespodziewanych i intrygujących frazeologizmów („Nie polubię cię w twej koszuli w pstrości / Zbliżysz się o krok, porachuję kości” – czy nie brzmi to interesująco?). Tym razem jednak większy niż zwykle wkład w powstanie płyty miała sama wokalistka, która jest współodpowiedzialna za muzykę wszystkich (za wyjątkiem „Hejnału”) piosenek na krążku, a także za część tekstów.

Jedną z moich ulubionych piosenek na płycie jest „Saute”, którą można nazwać… erotykiem. Delikatna, wpadająca w ucho. Z nutką pikanterii…Tekst doskonale współgrający z muzyką. Wyliczenia, doskonale artykułowane przez wokalistkę, są kwintesencją utworu. Sama Brodka w jednym z wywiadów przyznała, że „Saute” to taki erotyk... spożywczy. Wokalistka nie ukrywa swojej miłości do kuchni, dlatego wątek kulinarny musiał się znaleźć na jej płycie – krążku o pragnieniach, pasjach, o niej samej. A że jedzenie jest bardzo erotyczne, więc się wszystko w tej piosence zgadza, układa... „Czytaj mnie jak menu swobodnie”. Bardzo smaczne!


Do mnie mów bo ja
Chcę twoje słowa jeść
Do mnie mów bo tak
Najsłodsza staję się
I brzoskwiniowy mus
Z twych ust mnie wypełnia
Jak księżyc znów
Gorąca pełnia
Mów niegrzecznie i
Opuszkiem dotknij tu
Niebezpiecznie chciej
Pod wodę wciągnąć mnie
Nie bój się głód nas dziś przyciągnie
Czytaj mnie jak menu swobodnie

dotknij
uszczyp
ugryź
pośliń
mus z twoich ust
ja sauté
szeptem
krzykiem
pieść
dotykiem
mus z twoich ust
ja sauté

Obok mnie dziś jest
Tu z nami pani E
Niewidoczna lecz
To za jej sprawą chcesz
Wypełniać mnie
Po brzeg pucharu
Lepki jest mus
Twych słów paru
Paru słów co mnie
Na szpilkach kładą w mig
Niebezpiecznych zdań
Z karty erotycznych dań
I znowu ten głód nas dziś przyciągnie
Zamów mnie jak z menu swobodnie

dotknij
uszczyp
ugryź
pośliń
mus z twoich ust
ja sauté
szeptem
krzykiem
pieść
językiem
mus z twoich ust
ja sauté



Na pewno wrócę jeszcze do piosenek z tej płyty….

Kasia





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz