piątek, 16 sierpnia 2019

„Knit Wit” (A guzik z pętelką!) – poplątana gra słowna!

Gry planszowe znów cieszą się ogromną popularnością. Są one doskonałym pomysłem na miły wieczór z przyjaciółmi. Ostatnio ze znajomymi zagrałam w nową grę – „Knit Wit”, która w Polsce zaistniała dzięki wydawnictwu Cube Factory of Ideas. Uważam, że można ją również wykorzystać na lekcjach w szkole.

Mały, mokry i słodki? Jakieś skojarzenie? Może to być np. szczeniaczek wracający z deszczowego spaceru. To nie był jednak wcale trudny przykład. Ale już zielony, mityczny i tłusty? Wymyślony, ciepły i dziwny? Gra polega na znalezieniu słowa lub wyrażenia pasującego do wszystkich wyrazów połączonych pętelkami.



Największą zaletą gry jest jej wykonanie. Już samo pudełko otwiera się w nietypowy sposób, a potem jest już tylko lepiej: nitki i klamerki, guziki, szpulki, zasady gry spisane na szarym papierze, urocze kartoniki z przymiotnikami, czarny papier i białe kredki do zapisywania punktów. Przy użyciu tego sprzętu będziemy dziergać, odpowiadać i punktować…



Na początku gra może wydać się skomplikowana. Nie ukrywam, że my również skorzystaliśmy z filmików na YouTube. 


Gracz w swojej turze wykonuje akcje: ułożenie pętli ze sznurka (musi się w niej znaleźć jedna szpulka, a pętla nie może zawierać żadnej klamerki, która leży już na stole), dodanie losowego hasła z pudełka i doczepienie go do klamerki przywiązanej do sznurka, a na końcu umieszczenie szpulki wewnątrz dowolnego, niezajętego obszaru we wzorze. Kiedy wszystkie sznurki zostaną zużyte, pierwszy gracz krzyczy „Start!” i rozpoczyna się główkowanie. Na kartce musimy zapisać jedną odpowiedź dla każdej szpulki we wzorze. Ma to być słowo, wyrażenie lub nazwa, która pasuje do każdego hasła przypisanego do szpulki.

Kto pierwszy zdecyduje się zakończyć pisanie (nawet nie mając wszystkich odpowiedzi), bierze guzik z wierzchu stosu leżącego na stole. Będą to dodatkowe punkty. Kiedy ostatni ekstra guzik zostanie zabrany, wszyscy muszą przerwać odpowiadanie. Każda odpowiedź jest warta tyle punktów, ile otacza szpulkę. Warto pamiętać, że punktują tylko unikalne słowa czy wyrażenia.

Dodatkową trudnością jest fakt, że z naszą odpowiedzią nie muszą wcale zgadzać się pozostali gracze. Hasło „Guzik z pętelką” oznacza, że mamy 10 sekund na przekonanie pozostałych graczy do naszego hasła. Decyzja zapada poprzez głosowanie kciukiem w górę lub w dół.

Przykład:

Przykład: szpulka z numerem jeden otoczona jest pętlą niebieską i pomarańczową. Pod numerem jeden na kartce wpiszemy coś, co uważamy za wymyślone i sławne.




Warto również dodać, że w zestawie znajduje się specjalna karteczka, którą można ze spokojem kserować, aby gra służyła bardzo długo. 114 haseł, niezliczone kombinacje i nasza wyobraźnia i sprawiają, że gra szybko się nie znudzi.

Mam świadomość, że opis nie oddaje klimatu gry, więc polecam sprawdzić w praktyce!




Marta, Bartek, Michał – dzięki za wspólny wieczór! W co gramy następnym razem?


Kasia




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz