Nauczyciel – z racji funkcji – jest
odpowiedzialny za budowanie dobrych relacji z rodzicami uczniów. Dobre relacje
to fundament udanej współpracy, a dobrze zorganizowane spotkania z rodzicami
budują zaufanie do kompetencji nauczyciela i wpływają na jakość tej współpracy.
Na co więc zwrócić uwagę? Podpowiada p. Maria Tuchowska.
1. Pierwsze działania dobrze podjąć już na
początku roku szkolnego, kiedy dyrekcja i rada pedagogiczna planują kalendarz
działań. Ustalamy terminy spotkań z rodzicami na cały rok. Dobrze, żeby to był
ten sam dzień tygodnia i ta sama godzina. Ułatwi to zapamiętanie i planowanie
rodzicom. W tym samym kalendarzu powinny się znaleźć terminy i godziny tzw. konsultacji
nauczycieli. Kiedy zbliża się termin wywiadówki, można wysłać rodzicom
wiadomość, informując o szczegółach zbliżającej się wywiadówki. To przygotuje
dobry grunt do zbudowania atmosfery spotkania.
2. Do zebrania należy się dobrze przygotować
– nauczyciel musi wiedzieć, co chce powiedzieć, na jakie sprawy zwrócić uwagę,
odnieść się do zaleceń dyrekcji. Niektóre tematy wymagają wcześniejszego
przygotowania merytorycznego (przykładowo ostatnio zobowiązani byliśmy do
przekazania informacji o smogu). Warto przygotować plan zebrania (jeden
egzemplarz może być pomocny dla protokolanta).
3. Przygotowanie odpowiednich materiałów –
deklaracje, zgody, kartki z ocenami. Najlepiej posegregowane, rodzice od razu
wyłapują, gdy nauczyciel widzi jakiś dokument pierwszy raz. Na koniec semestru
zawsze przygotowuje dla rodziców prezentację podsumowującą semestr – warto
sprawdzić sprzęt dużo wcześniej – bywa przecież złośliwy!
4. Pierwsze wrażenie - dwadzieścia sekund,
dwadzieścia słów, dwadzieścia gestów. To reguła, która tłumaczy znaczenie
pierwszego wrażenia. Ważną rolę odgrywają także tzw. sądy migawkowe –
automatyczne, sztywne i pełne emocji. Mogą bardzo mocno wpływać na relacje
między ludźmi. Pamiętając o tym, trzeba przemyśleć strój (elegancko, ale nie
nazbyt elegancko), zadbać o włosy i paznokcie, czyste buty. A najważniejsze –
przygotować uśmiech i entuzjazm.
5. Sposób mówienia – rzeczowy, ale zrozumiały
dla rodziców. Entuzjazm, wiarygodność. Rodzice od razu zauważą w głosie
stosunek nauczyciela do swoich wychowanków.
6. Komunikacja werbalna i niewerbalna
Specjaliści twierdzą, że z całości komunikatu odbiorca zapamiętuje najwięcej
szczegółów dotyczących wyglądu i zachowania nadawcy, potem sposób mówienia, a
niewielki procent zapamiętanych informacji dotyczy treści komunikatu. Dbając o
komunikację niewerbalną, nie należy zapominać o werbalnej: komunikat JA, jasno
formułowane zdania, unikanie barier komunikacyjnych (osądzania, decydowania za
innych, unikanie cudzych problemów) i zniekształceń (wieloznaczne określenia
typu: drogie, dokładne, chwila).
7. Asertywne relacje, ustalenie zasad – warto
z rodzicami ustalić pewne zasady np. możliwości kontaktu na prywatny numer
(tylko awaryjne sytuacje), zasady usprawiedliwień i zwolnień itp.
8. Jasność oczekiwań i otwartość na zmiany -
plan jest ważny, ale życie pisze różne scenariusze. Sztywne trzymanie się
scenariusza w sytuacji, gdy pojawia się istotna sprawa do omówienia, nie jest
dobrą metodą. Raczej obniży zaufanie do kompetencji nauczyciela. Dlatego
elastyczność w reagowaniu na potrzeby uczestników wywiadówki będzie równie
ważna, jak sztywne realizowanie kolejnych punktów. Może lepiej z czegoś
zrezygnować na rzecz pilnej dyskusji zainicjowanej przez rodzica? Ale nawet
wtedy zasada, że to nauczyciel jest reżyserem tego spotkania, nadal obowiązuje.
9. Materiały dla rodzica – kalendarz roku
szkolnego, wydrukowane oceny, informacje o nauczycielach – warto zadbać, by
rodzic otrzymał konkretne informacje na piśmie. Skróci to czas spotkania oraz
sprawi, że nauczyciel odebrany będzie jako osoba przygotowana do spotkania.
Dobre wystąpienie publiczne to mocny
początek, mocny koniec i jedno bliskie drugiego (ks. Józef Tischner). Czas stał
się dzisiaj dobrem deficytowym. Planując zebranie z rodzicami, nie tylko dobrze
jest poinformować o dokładnym czasie trwania, ale także pomyśleć, jak skrócić
ten czas do niezbędnego minimum. Przyjazna atmosfera, rzeczowość nauczyciela i
wzajemne zaufanie to klucze do sukcesu.
Kasia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz