środa, 1 grudnia 2021

Dzień Specjalności UAM

 

Współpraca z WFPiK Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza to fakt, z którego jestem wyjątkowo dumna. Tym razem zostałam zaproszona do aktywnego udziału w panelu „Poloniści w pracy” podczas Dnia Specjalności. 

Spotkanie dotyczyło sytuacji polonisty szukającego pracy, roli praktyk i staży studenckich, kompetencji, jakie okazują się niezbędne w konkretnym zawodzie. Oprócz mnie głos zabrał Tomasz Kandziora (grafik, projektant, współwłaściciel firmy 4font), Anna Milejska (sekretarz redakcji, WBiCAK), Patrycja Pelc (copywriterka, agencja reklamowa GPD), Adrian Tomczyk (redaktor prowadzący, Wydawnictwo Poznańskie) oraz Magdalena Tyl (dokumentalistka, Ośrodek Dokumentacji Wielkopolskiego Środowiska Literackiego – Biblioteka Raczyńskich). Dyskusję moderował zaś menadżer kultury i reżyser - Daniel Stachuła.

Organizatorzy zadbali więc o to, by pokazać, jak dużo możliwości daje polonistyka i jakie umiejętności zdobywane podczas studiów okazują się najbardziej przydatne. Wielu z nas podkreślało m.in. znaczenie umiejętności posługiwania się narzędziami IT, które są niezbędne w każdej branży.

Cieszę się, że mogłam opowiedzieć o mojej pracy. O jej blaskach i cieniach, ogromnej satysfakcji, ale też realnej sytuacji finansowej polskiego nauczyciela. Podkreśliłam, że w pracy nauczyciela słowem klucz jest wrażliwość – na literaturę i sztukę, ale przede wszystkim na drugiego człowieka.  

Jestem przekonana, że spotkanie przełamało wiele stereotypów dotyczących sytuacji polonisty na rynku pracy, a przede wszystkim dało studentom cenne wskazówki, jak do przyszłej pracy przygotowywać się już podczas studiów. Wszyscy rozmówcy byli zgodni, że praktyki i staże to czas na weryfikacje swoich wyobrażeń na temat konkretnej pracy, w związku z tym należy korzystać z nich w pełni i wkładać w nie 100 % zaangażowania. Nie należy również bać się sytuacji, kiedy po praktykach okaże się, że to nie zawód, z którym chcielibyśmy związać swoje przyszłe życie. To właśnie czas na takie decyzje.

Jeszcze raz dziękuję organizatorom za zaproszenie. Bardzo cenię WFPiK za otwartość, możliwość dyskusji i  wymianę myśli.

Panel można obejrzeć tu: https://www.youtube.com/watch?v=-jPsizPlL1I

 Kasia







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz