sobota, 3 grudnia 2016

Lapbook – dziecko autorem podręcznika

Lapbook w wolnym tłumaczeniu to książka na kolanach. Tworzenie lapbooków to jedna z tych metod pracy z uczniami, która łączy wiele kompetencji i w bardzo intensywny sposób pobudza mózg do nauki.
Neurodydaktycy powinni zachwycić się tą metodą. Dziecko tworzy od początku do końca swój album poświęcony jakiejś tematyce, dziedzinie. Podsumowuje dział, przygotowuje się do powtórki czy sprawdzianu. Chodzi o to, by zebrać informacje w postaci notatek, rysunków, tabel, dokonać selekcji i sporządzić niepowtarzalny, autorski album, książkę z tymi materiałami. Na okładkach złączonych teczek pojawiają się materiały, ciekawostki, zagadki, rebusy, krzyżówki, których celem jest w uporządkowany sposób zespolić wszystkie informacje. Każdy lapbook jest jedyny w swoim rodzaju. Zrobienie, zaprojektowanie każdego wymaga kreatywności, ale także ćwiczy pamięć. Mózg dostaje jasny komunikat: to ja jestem autorem, ja dobrałem materiały, ja jestem odpowiedzialny za całość – więc zapamiętuję, przetwarzam, zostawiam w zasobach pamięci.



Lapbook jest wizualizacją wiedzy książkowej, w każdej chwili może być wykorzystany i uzupełniany. Moje pomysły na polonistyczne lapbooki to te o tematyce teatralnej, filmowej, dotyczące lektury bądź autora Tak tworzy się pierwsza książka młodego człowieka, a autorzy są dumni ze swego dzieła.



Już wkrótce zdjęcia lapbooków zrobionych przez moją klasę na lekcji polskiego.



Małgosia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz