sobota, 28 października 2017

Rady dla młodego nauczyciela: Więcej słuchaj, mniej mów!

Jak my lubimy dominować, przewodzić,  popisywać się swoją wiedzą… Wtedy mamy wszystko pod kontrolą, wtedy tworzymy iluzję porządku i uwagi. Co się dzieje z naszymi uczniami? Oni czasami próbują przejąć ciężar lekcji na siebie, zadają ciekawe pytania, wypowiadają się, ale z czasem machają rękoma i oddają nam pole.


„Bo skoro mojemu nauczycielowi niepotrzebny jestem  jako partner spotkania edukacyjnego, to nie będę się narzucał – myślą uczniowie – zajmę się czymś innym”. John Hattie twierdzi, że jesteśmy, my nauczyciele, świadomi tylko 30 % interakcji lekcyjnych,  a i to dostrzega tylko wprawne i uzdolnione oko pedagoga. 70 % nieodgadnionych interakcji i myśli pozostaje w umysłach naszych uczniów.  Jeśli zlekceważymy ucznia jako partnera spotkania edukacyjnego, to  ukryje się w swoich myślach i tyle. 
 rys. D. Sterna

Nie możemy mówić  do ucznia: „Uważaj!”, skoro nie mamy nic do zaoferowania jak odsłuch  naszego wykładu. To niewykonalne, by młody człowiek skupił się na nim dłużej niż kilka minut. Dlatego nauczycielu, więcej słuchaj mniej mów! Przywróć właściwe proporcje na lekcji.   Trzymaj pod kontrolą dygresje, wspomnienia, najlepsze twoim zdaniem sposoby na temat.  Niech oni mówią, niech działają, niech wyciągają wnioski, swoje wnioski.

                                                                                                          Małgosia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz