sobota, 16 grudnia 2017

Lektura w pudełku

„Lektura w pudełku” to strzał w dziesiątkę! W klasach czwartych projekt podsumowywał omawianie „Opowieści z Narnii”.

Dzieci od zawsze lubią pudełeczka, figurki, miniaturowe krainy. Postanowiłam wykorzystać ten fakt podczas pracy z lekturą.


Uczniowie, za pomocą niewielkiego pudełka, mogli, z książki, którą przeczytali, sami wyczarować taki świat, jaki sobie wyobrazili. Wszystko, co wymyśliło dziecko, było odzwierciedleniem jego wyobrażeń o lekturowym  świecie. W pudełkach znalazły się więc rysunki, szafa zrobiona z wykałaczek lub pudełka od zapałek, figurki Lego, mebelki z domku do lalek, ptasie mleczko, zdjęcia z obozu, a nawet zuchowa bluza gromady Odważne lwy. Gałązka świerku nawiązywała do lasu, wata była śniegiem, zachwyciła mnie latarnia zrobiona ze słomki i małej żarówki. W malutkiej buteleczce z sokiem brzoskwiniowym, dziecko widziało magiczny płyn Łucji, w plastikowym nożu groźną broń czarownicy, a w kamieniu tajemniczy Kamienny Stół.

 Dziecięce pomysły nie znają granic!

W każdym skarbcu odnaleźć można było również list do ulubionego bohatera książki. Niektórzy zaproponowali quizy i krzyżówki sprawdzające znajomość książki. Czwartoklasiści z przejęciem opowiadali o swoich pudełkach, czytali listy. Niektóre przedmioty zachwycały, zaskakiwały, były impulsem do zupełnie innego spojrzenia na książkę Lewisa.

 „Opowieści z  Narnii”  zostały przefiltrowane przez dziecięcą wyobraźnię.

O tym, że warto wykonywać pudełka, świadczą wypowiedzi uczniów podczas ewaluacji zajęć. Zadanie bardzo się podobało, uczniowie zwracali uwagę, że zadanie sprawiało im ogromną „lekturową” radość. Słowa wyobraźnia i kreatywność pojawiły się w większości wypowiedzi. Zadanie okazało się i przyjemne, i pożyteczne!

Instrukcja:

  • Do pudełka (po ptasim mleczku lub po butach) dzieci wkładają wszystko, co kojarzy się im z lekturą np. figurki z plasteliny, nakrętek, papieru, rysunki itd.
  • Na wieczku każde dziecko pisze streszczenie lektury (może być skserowane z zeszytu lektur, żeby nie powielać pracy).
  • W pudełku obowiązkowo ma się również znaleźć list do wybranego bohatera książki.
  • Pozostała zawartość zależy od wyobraźni dzieci!
Zadanie warto przekazać uczniom dużo wcześniej, by mogli gromadzić przedmioty do pudełka już podczas czytania książki.

Polecam!

Kasia



















































Za inspirację dziękuję autorom bloga kreatywnapedagogika.wordpress.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz