piątek, 25 września 2020

Fenomen wizualizacji

 Poznań, 25.09.2020 r.

Droga Kasiu,

ponieważ  zajmuje Cię ostatnio fenomen myślografiii, czyli tworzenie graficznych  obrazów, które mają służyć notowaniu i zapamiętywaniu ważnych informacji, polecam Ci moje własne pomysły.

Tez jestem zdania, ze wizualizacja odgrywa istotną rolę w uczeniu się. Taka sama informacja, różnie zapisana, przedstawiona może zupełnie nie oddziaływać bądź mieć ogromny wpływ na zakodowanie tematu. Stosujemy obie myślografię przy notowaniu zapisów z lektury i to świetnie się sprawdza.

Uwielbiam zaskakiwać uczniów wizualizacja trudnych pojęć gramatycznych czy z teorii literatury. Jak wyobrazić sobie rzeczownik, przymiotnik, czasownik. Jakie ich cechy przekuć na obraz.

Oto RZECZOWNIK „po mojemu”, który fotografuje świat, nazywa osoby, zwierzęta, rzeczy, rośliny, zjawiska i pojęcia, które wejdą mu w kadr.



Rysunek jest prosty, odszukany w zasobach internetu, ale można z klasą go uzupełniać, zapisując bądź rysując przy obiektywie przykładowe rzeczowniki z różnych grup i uzupełniać notatkę o ważne informacje.

A oto wizualne przedstawienie czasownika jako osoby, wykonującej jednocześnie wiele czynności. Zazwyczaj domalowujemy do tego rysunku jeszcze kilka aktywności.




Bardzo pomocna tez jest wizualizacja przymiotnika, która służy także do wytłumaczenia czym jest epitet. Tu skorzystałam ze znanej ilustracji do „Doliny Muminków”, gdzie Włóczykij wygląda tak charakterystycznie, że nie sposób go nie opisywać. Każdy element jego garderoby jest jakiś.




Włóczykij, czyli Pan Epitet lub Pan Przymiotnik bardzo uczniom zapada w pamięć i szybko się z niej odtwarza, kiedy jest potrzeba.

Kiedy pokolenie naszych uczniów odczytuje lepiej kod obrazkowy od werbalnego, musimy docierać do nich ich sposobem rozumowania. Słowo poparte obrazem pomoże w edukacji polonistycznej. Polecam, choć wiem, że nie muszę zachęcać do tego rodzaju pomocy.

Pozdrawiam

Małgosia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz