czwartek, 7 lipca 2016

Jeszcze raz teatr!

Wielokrotnie pisałyśmy już o teatrze, o magii teatru, o edukacyjnych wartościach tej sztuki. Recenzowałyśmy dla Was najważniejsze spektakle Teatru Polskiego, Nowego w Poznaniu, opowiadałyśmy o własnych pomysłach inscenizacyjnych i szkolnych  inicjatywach. Zawsze przekonane, że…

teatr jest naj­ważniej­szą rzeczą na świecie, 
gdyż tam po­kazu­je się ludziom, ja­kimi mog­li­by być… 
Ja­kimi pragnęli­by być, 
choć nie mają na to od­wa­gi… 
I ja­kimi są… 

Tove Jansson

 Dziś po raz kolejny chcę opowiedzieć o teatralnej pasji, ale tym razem pozwolę sobie na nutkę samowoli i przeniosę Was na uliczki mojego małego rodzinnego miasteczka, gdzie powstał „Teatr Seniora” - działający przy stowarzyszeniu „Wspólnie dla Koźmina”. Przedstawienie. A wszystko to za sprawą mojej licealnej polonistki Jolanty Cyunczyk, która została reżyserką spektakli. Zebrana wokół teatru grupa ludzi zaczęła od koncertów, programów kabaretowych, by w końcu w 2015 roku przygotować spektakl „Drewniany Talerz” według utworu Edmunda Morrisa. Przedstawienie opowiada o trudnych relacjach w rodzinie, różnicach pokoleniowych, a także o jesieni życia. 15 czerwca 2015 roku odbyła się premiera spektaklu, który podbił serca publiczności i był wielokrotnie wystawiany przed młodą i starszą widownią. Przedstawienie wyreżyserowała Jolanta Cyunczyk, a oprawę muzyczną przygotował Zbigniew Cyunczyk. W role bohaterów opowieści wcielili się: Mieczysław Gryszka, Renata Łąkowska, Zygmunt Ziętkiewicz, Maria Maćkowiak, Zbigniew Łąkowski, Bernadeta Gryszka, Kazimiera Juskowiak, Zbigniew Cyunczyk.



Ten temat jest mi bliski, bowiem zajmowałam się problematyką starości i śmierci w odniesieniu do filmu „Pora umierać” D. Kędzierzawskiej (2007), widząc w tym temacie potencjał edukacyjny, inspirację do rozmowy z moimi uczniami.



Czy jestem sukcesem „Teatru Seniora” zdziwiona? Nie, teatr otwiera, ośmiela, odmienia.
Gratuluję wszystkim twórcom „Teatru Seniora”, życzę kolejnych sukcesów!

Zapraszam do Poznania na jeden ze spektakli Teatru Nowego lub Polskiego! Większość repertuaru zrecenzowana na blogu!

Małgosia (absolwentka LO im. Powstańców Wielkopolskich, maturzystka profesor Jolanty Cyunczyk z  1991 roku)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz