A gdyby tak potraktować Twardowskiego jak superbohatera swoich czasów?
Świetny pomysł na lekcję. Oto zestawienie, które może posłużyć jako model
lekcji dla czwartoklasistów.
Superbohaterowie
Marvela (Spider-Man, Iron Man, Avengers, Hulk, Kapitan Ameryka, Wolverine)
|
Pan Twardowski
|
1.
Szaleńcy,
dziwacy, outsiderzy.
2.
Niezrozumiani
przez świat, izolowani.
3.
Dysponujący
niezwykłymi mocami na pograniczu magii.
4.
Zwalczają
szeroko pojęte zło, ale wśród nich są także postacie demoniczne.
5.
Ukrywają
swoją tożsamość (kostium, maska).
6.
Korzystanie
z rewolucyjnych wynalazków.
|
1.
Szalony
alchemik, wróżbita, astrolog.
2.
Nierozumiany
przez świat.
3.
Dysponuje
wiedzą i umiejętnościami alchemicznymi , odkrywca kamienia filozoficznego.
4.
Paktuje
z diabłem, ale i pomaga ludziom jako lekarz.
5.
Ucieczka
na Księżyc i odmłodzenie się dzięki Czarnej Magii.
6.
Magiczne
lustro służące do seansów spirytystycznych np. wywołania Barbary Radziwiłłówny.
|
Duże podobieństwo potwierdza tezę o potrzebie istnienie w świadomości ludzi superbohaterów bez względu na epokę. Zmieniają się tylko: kostium, atrybut,
nazwa.
Polecam także dla starszych uczniów (ograniczenie wiekowe) film
TWARDOWSKY z cyklu Legendy polskie, w reżyserii Tomasza Bagińskiego. Omówieniem
pomysłu na powiązanie filmu z legendą zajmę się wkrótce.
Dziecięca wyliczanka:
„Pan
Twardowski na kogucie, w jednym kapciu, drugim bucie.
Lata w koło, podskakuje i tak sobie pokrzykuje :
Raz,
dwa, trzy! Teraz diabła gonisz ty!”.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz