Pierwsze zetkniecie moich uczniów z twórczością Adama Mickiewicza. zawsze kusi mnie by podsycać podziw dla talentu autora. Nie jest to trudne, bo próbka poetycka znakomita – opis chmur w ks. III „Pana Tadeusza”. Dobrze jest wesprzeć się materiałem wizualnym – fotografiami nieba zebranymi przez internautów, żeby podkreślić wiarygodność opisu Mickiewicza.
Opisujemy
więc na początku to, co widzimy na fotografiach i zderzamy z poetyzmami autora.
Co my zobaczyliśmy? |
Co zobaczył Adam Mickiewicz? |
gęsta, gruba, ciemna miejscami chmura układa się w kształty faluje |
„ulewa brzemienna” „spuszcza dugie smugi jak rozwite
warkocze” |
Co my widzimy? |
Co zobaczył Adam Mickiewicz? |
ciemna chmura przebłyskuje słońce zapowiada opady niebezpieczna jakby język psa, dinozaura |
„jak balon z wiatrem szybko leci” „krągła, ciemnobłękitna” „w środku zółto świeci” |
Co my widzimy? |
Co zobaczył Adam Mickiewicz? |
rozdarte, tworza serce smugi delikatne |
„jak stada dzikich gęsi lub łabędzi” „wiatr jak sokół je pędzi” Ściskają się, grubieją” |
Potem
przystępujemy do porównania obserwacji i analizy przykładów z uwzględnieniem
nazw środków poetyckich takich jak epitety, porównania, ożywienie, metafora.
Lekcja
kończy się własną próbką poetyckiego
opisu chmury.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz