„Można
skończyć lekcję i wyjść. Można też żyć szkołą, motywować uczniów do czegoś
więcej
i czerpać z tego przyjemność. W moim przypadku to drugie przeważyło.”
i czerpać z tego przyjemność. W moim przypadku to drugie przeważyło.”
Mariusz
Zyngier, jedyny Polak nominowany do konkursu Global Teacher Prize, zwanego
nauczycielskim Noblem
Konkurs
Global Teacher Prize zorganizowano, by promować edukację i doceniać wyjątkowych
nauczycieli, którzy cała swoją uwagę kierują na podopiecznych, wdrażają
innowacyjne projekty. W swoich środowiskach są takimi bohaterami dnia
codziennego, bo maja wpływ na życie młodych ludzi.
Spośród
tysięcy zgłoszeń ze 148 krajów wybiera się 50 finalistów – niezwykłych nauczycieli,
których praca potwierdza wyjątkowość
roli pedagogów. Maggie MacDonnell została zwyciężczynią Global Teacher Prise 2017. Od 6 lat pracuje w eskimoskiej osadzie w kanadyjskiej Arktyce, gdzie spotyka się z
takimi problemami jak nadużywanie narkotyków, alkoholu, przemoc, samobójstwa
wśród młodych ludzi. Jest ona
założycielką Center for Teaching and Learning.
Jej
praca to nie tylko prowadzenie zajęć do godziny 15.00, bowiem trudno ukryć
się w Salluit (1300 mieszkańców
). Jest prawdziwym liderem tej społeczności. Warunki życia w odległej Arktyce
są trudne – mróz dochodzi do -25 stopni Celsjusza. Mieszkańcy borykają się ze zniszczeniem
środowiska, zmianami klimatycznymi i
gospodarczymi, izolacją. W samym Salluit w 2015 r. było sześć samobójstw wśród mężczyzn w wieku od 18 do 25 lat.
Maggie MacDonnell sprawiła, że młodzi
ludzie wrócili do szkoły, znajdując w niej alternatywne, życiowe przedmioty, od
gotowania po mechanikę. Stworzyła wraz z ludźmi centrum spoprtowe, bowiem
Eskimosi borykają się cukrzycą i otyłością, a jej uczniowie zebrali 40 000
dolarów na zapobieganie cukrzycy. Otworzyła jadłodajnię, gdzie uczniowie mogą
wydawać swoje posiłki a mieszkańcy z nich korzystać. Zorganizowała sklep z
towarami używanymi, bowiem dowożenie wszelkich produktów w tym rejonie kraju
jest trudne i kosztowne. Była też rodzicem zastępczym.
Wśród nominowanych do nagrody był Polak –
Mariusz Zyngier, który pracuje w Zespole Szkół w Połańcu i od 25 lat uczy
przedmiotów zawodowych. Kształci techników elektroników i energetyków.
Na
koncie ma m.in. wyróżnienie w plebiscycie „Nauczyciel Roku” organizowanym przez
„Głos Nauczycielski” (2004), tytuł Ambasadora Programu „Leonardo da Vinci” oraz
Honorowego Profesora Oświaty (2013). Jego wychowanek, Joachim Jakubas to
dwukrotny medalista Światowych Targów Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych
Technik „Brussels Innova”. Jego uczniowie od 2011 r. zdobyli cztery złote
medale, dwa srebrne i dwa brązowe. To właśnie Kamil Bączek i Wojciech Dyl,
którzy zaprezentowali swoją innowacyjną laskę dla niewidomych byli z klasy
Zyngiera. Organizatorzy konkursu piszą: „Urządzenia, nad którymi pracują jego
podopieczni, często służą osobom chorym lub znajdującym się w trudnej sytuacji
życiowej”. Na ich koncie jest specjalny zegarek wspierający osoby z
alzheimerem, a wynalazkiem laski dla niewidomych pokonali naukowców z Akademii Morskiej, którzy opracowali system parkowania tankowców w portach.
Zapytany
na co wydałby nagrodę, gdyby ja otrzymał, odpowiedział, że na wsparcie dla
młodych wynalazców, ich wyjazdy na międzynarodowe konkursy. Chciałby też
przekazać część kwoty na Dom Dziecka w Pacanowie i wesprzeć naukę pływania dla
dzieci głuchoniemych,
W
zeszłym roku wśród nominowanych znalazła się Jolanta Okuniewska, nauczycielka
wczesnoszkolna z Olsztyna, która wprowadziła pracę na tabletach na swoje
lekcje.
Kiedy Maggie MacDonnell
odbierała nagrodę, krzyczała ze sceny:
- Nauczyciele!
Zebrani goście i inni
nauczyciele odpowiadali:
- Mają znaczenie!
NAUCZYCIELE
MAJĄ ZNACZENIE!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz