niedziela, 18 czerwca 2017

,,Neuroedukowani. Nauka – lubię to!’’ - inspirujący projekt dydaktyczno - badawczy

Projekt dydaktyczny to jedna z metod, która wykorzystuje postulaty nauczania przyjaznego mózgowi. Gwarantuje organizację przyjemnego uczenia się i doskonalenia oraz uczy wewnętrznej motywacji. Ponadto, zwraca uwagę na  możliwości ucznia, preferencje w uczeniu się i potrzebę własnego doskonalenia się. Po raz kolejny o skuteczności tej metody przekonali się uczniowie klasy III a. Wzięli udział w projekcie dydaktycznym - ,,Neuroedukowani. Nauka – lubię to!’’ – prowadzonym, w ramach pracy magisterskiej, przez studentkę WFPIK UAM – Zuzannę Zygmunt, który miałam okazję koordynować.


Realizowany był przez cztery tygodnie - na lekcjach języka polskiego oraz  w wolnym czasie uczniów. Podstawowym celem projektu dydaktycznego było uświadomienie gimnazjalistom, że nauka nie musi być trudna.

Przed przystąpieniem do zadań projektowych, klasa III a wzięła udział w spotkaniu wprowadzającym, podczas którego aktywnie uczestniczyła w dwóch doświadczeniach. Podczas ćwiczeń uczniowie sformułowali wnioski dotyczące stylów uczenia się, roli zmysłów w procesie edukacji, funkcjonowania mózgu oraz schematycznego myślenia, które zamyka poznawczo. Zajęcia wprowadzające przebiegły bardzo pomyślnie. Uczniowie wykazali się zaangażowaniem i umiejętnością formułowania wniosków.



 Zadaniem projektowym uczniów, podzielonych na cztery grupy, było przeprowadzenie lekcji w szkole podstawowej, której treścią miał być otrzymany fragment poradnika Jarosława Rudniańskiego ,,Jak się uczyć’’. Uczniowie pracowali nad następującymi zagadnieniami, dobieranymi losowo:
·         Sztuka zapamiętywania – nauka wiersza na pamięć.
·         Sto słów na minutę! – sztuka szybkiego czytania.
·         Jak odpowiadać na lekcji? – elementy dobrej odpowiedzi.
·    Jak przygotowywać się do egzaminu? – technika powtarzania.

W ciągu czterech tygodni gimnazjaliści brali czynny udział w konsultacjach z opiekunami projektu, dzieląc się swoimi pomysłami oraz korzystając z pomocy i rad nauczycieli. W czerwcu uczniowie zrealizowali przygotowane lekcje w klasie VI szkoły podstawowej:

Grupa I – Sztuka szybkiego czytania
Grupa II – Techniki uczenia się i powtarzania
Grupa III – Techniki pamięciowe
Grupa IV – Sztuka zapamiętywania – nauka wiersza na pamięć.

Wszystkie grupy były merytorycznie przygotowane. Uczniowie  pełnili rolę ekspertów w prezentowanej dziedzinie i  często odwoływali się do swoich uczniowskich doświadczeń, dzięki czemu ich przekaz stawał się bardziej zrozumiały dla młodszych kolegów. Gimnazjaliści bardzo chętnie korzystali z multimediów – lekcjom towarzyszyły prezentacje multimedialne, projekcje filmów, a nawet telefony komórkowe! Zajęcia były przemyślane i pomysłowe – angażowały i uaktywniały uczniów klasy VI, którzy chętnie uczestniczyli w przygotowanych ćwiczeniach. Gimnazjaliści bardzo dobrze sprawdzili się w roli nauczycieli, niejednokrotnie zaskakując opiekunów: radzili sobie w sytuacjach stresowych, potrafili zapanować nad klasą, zaciekawić omawianym tematem, pochwalić i zachęcić do działania.







W ankietach ewaluacyjnych uczniowie klasy III a przyznali, że udział w projekcie dydaktycznym uświadomił im, że efektywny sposób uczenia się zależy od indywidualnego podejścia. Często podkreślali, że wiele dowiedzieli się na temat metod i technik, które warto stosować. Ponadto, gimnazjaliści często odpowiadali, że projekt nauczył ich współpracy, planowania i realizowania zamierzonych działań.

 Podczas finalizacji projektu, uczniowie zostali zapoznani z efektami i wnioskami opiekunów. Mieli również okazję wypowiedzieć się na temat realizacji zadań projektowych – mówili m.in. o trudnościach i powodzeniach.

Na zakończenie, każdy uczestnik projektu otrzymał dyplom oraz długopis z wygrawerowaną nazwą projektu. Gimnazjaliści zakończyli projekt bogatsi o kolejne doświadczenie, a opiekunowie – zadowoleni i przekonani o dojrzałości, kreatywności i umiejętności współpracy młodych ludzi.


Kasia




1 komentarz:

  1. Świetny projekt! Gratuluję pomysłu i realizacji. Myślę,że mogłabym coś takiego zrobić u siebie. Życzę kolejnych wspaniałych akcji.

    OdpowiedzUsuń