Projekt dydaktyczny to
jedna z metod, która wykorzystuje postulaty nauczania przyjaznego mózgowi.
Gwarantuje organizację przyjemnego uczenia się i doskonalenia oraz uczy
wewnętrznej motywacji. Ponadto, zwraca uwagę na
możliwości ucznia, preferencje w uczeniu się i potrzebę własnego doskonalenia się. Po raz kolejny o skuteczności tej metody
przekonali się uczniowie klasy III a. Wzięli udział w projekcie dydaktycznym -
,,Neuroedukowani. Nauka – lubię to!’’ – prowadzonym, w ramach pracy
magisterskiej, przez studentkę WFPIK UAM – Zuzannę Zygmunt, który miałam okazję
koordynować.
Realizowany
był przez cztery tygodnie - na lekcjach języka polskiego oraz w wolnym czasie uczniów. Podstawowym celem
projektu dydaktycznego było uświadomienie gimnazjalistom, że nauka nie musi być
trudna.
Przed przystąpieniem do
zadań projektowych, klasa III a wzięła udział w spotkaniu wprowadzającym, podczas
którego aktywnie uczestniczyła w dwóch doświadczeniach. Podczas ćwiczeń
uczniowie sformułowali wnioski dotyczące stylów uczenia się, roli zmysłów w
procesie edukacji, funkcjonowania mózgu oraz schematycznego myślenia, które
zamyka poznawczo. Zajęcia wprowadzające przebiegły bardzo pomyślnie. Uczniowie
wykazali się zaangażowaniem i umiejętnością formułowania wniosków.
Zadaniem projektowym uczniów, podzielonych na
cztery grupy, było przeprowadzenie lekcji w szkole podstawowej, której treścią
miał być otrzymany fragment poradnika Jarosława Rudniańskiego ,,Jak się
uczyć’’. Uczniowie pracowali nad
następującymi zagadnieniami, dobieranymi losowo:
·
Sztuka zapamiętywania – nauka wiersza na
pamięć.
·
Sto słów na minutę! – sztuka szybkiego
czytania.
·
Jak odpowiadać na lekcji? – elementy
dobrej odpowiedzi.
· Jak przygotowywać się do egzaminu? –
technika powtarzania.
W ciągu czterech tygodni gimnazjaliści brali czynny udział w konsultacjach z opiekunami projektu, dzieląc się swoimi pomysłami oraz korzystając z pomocy i rad nauczycieli. W czerwcu uczniowie zrealizowali
przygotowane lekcje w klasie VI szkoły podstawowej:
Grupa I – Sztuka
szybkiego czytania
Grupa II – Techniki
uczenia się i powtarzania
Grupa III – Techniki
pamięciowe
Grupa IV – Sztuka
zapamiętywania – nauka wiersza na pamięć.
Wszystkie grupy były merytorycznie
przygotowane. Uczniowie pełnili rolę
ekspertów w prezentowanej dziedzinie i często
odwoływali się do swoich uczniowskich doświadczeń, dzięki czemu ich przekaz
stawał się bardziej zrozumiały dla młodszych kolegów. Gimnazjaliści bardzo
chętnie korzystali z multimediów – lekcjom towarzyszyły prezentacje
multimedialne, projekcje filmów, a nawet telefony komórkowe! Zajęcia były
przemyślane i pomysłowe – angażowały i uaktywniały uczniów klasy VI, którzy chętnie
uczestniczyli w przygotowanych ćwiczeniach. Gimnazjaliści bardzo dobrze sprawdzili się w roli
nauczycieli, niejednokrotnie zaskakując opiekunów: radzili sobie w sytuacjach
stresowych, potrafili zapanować nad klasą, zaciekawić omawianym tematem,
pochwalić i zachęcić do działania.
W ankietach ewaluacyjnych
uczniowie klasy III a przyznali, że udział w projekcie dydaktycznym uświadomił im,
że efektywny sposób uczenia się zależy od indywidualnego podejścia. Często
podkreślali, że wiele dowiedzieli się na temat metod i technik, które warto
stosować. Ponadto, gimnazjaliści często odpowiadali, że projekt nauczył ich
współpracy, planowania i realizowania zamierzonych działań.
Podczas finalizacji projektu, uczniowie zostali zapoznani
z efektami i wnioskami opiekunów. Mieli również okazję wypowiedzieć się na temat
realizacji zadań projektowych – mówili m.in. o trudnościach i powodzeniach.
Na zakończenie, każdy
uczestnik projektu otrzymał dyplom oraz długopis z wygrawerowaną nazwą projektu. Gimnazjaliści zakończyli projekt bogatsi o
kolejne doświadczenie, a opiekunowie – zadowoleni i przekonani o dojrzałości,
kreatywności i umiejętności współpracy młodych ludzi.
Kasia
Świetny projekt! Gratuluję pomysłu i realizacji. Myślę,że mogłabym coś takiego zrobić u siebie. Życzę kolejnych wspaniałych akcji.
OdpowiedzUsuń