czwartek, 21 września 2017

Kostki „Dobry początek” i „Podsumowanie” – propozycja Centrum Edukacji Obywatelskiej

Nauczyciel dostaje do dyspozycji dwie kostki metodyczne: niebieską „Dobry początek”, która ma pomóc wprowadzić ucznia w tematykę lekcji i czerwoną „Podsumowanie”, by refleksją zamknąć lekcję. Na kostkach znajdują się pytania, które losowo wybrane, kierowane są do klasy i stają się dobrym początkiem lub podsumowaniem zajęć.




Pytania na ścianach kostki niebieskiej:
Co Cię zainteresowało  w tym temacie?
Jak wytłumaczyć innemu uczniowi, dlaczego ten temat jest ważny?
O czym, twoim zdaniem, będzie ta lekcja?
Jakie masz pytania związane z tym tematem?
Co już wiesz na ten temat?
Logo Szkoły Uczącej się – możesz zadać swoje pytanie do lekcji.


Pytania na kostce czerwonej:
Czego jeszcze chcesz dowiedzieć się na ten temat?
Jak, twoim zdaniem, najlepiej nauczyć kogoś tego tematu?
Co z tego tematu jest dla ciebie ważne?
Jak zastosujesz ten temat w życiu?
Co z tego tematu powinniśmy zapamiętać?
Logo Szkoły Uczącej się – możesz zadać swoje pytanie. 


Uczniowie rzucają kostką na forum klasy, a nauczyciel robi wszystko, by każdy miał taką okazję. Po wysłuchaniu pytania mogą odpowiadać osoby chętne, można zadać to pytanie do przemyślenia w parach, do odpowiedzi pisemnej w zeszycie. Na kostce mogą pojawić się naklejone pytania w zależności od potrzeby. Można też wykonać kostki do pracy na lekcji samodzielnie.

Kostki metodyczne „Dobry początek” i „Podsumowanie” ułatwiają pracę i porządkują strukturę lekcji.  Polecam.

                                                                                                                                 Małgosia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz