W szkole dochodzi do wielu sytuacji konfliktowych, bowiem ciasna przestrzeń, różne interesy sprzyjają rodzeniu się spornych sytuacji. Ich stronami mogą być uczniowie, nauczyciele i rodzice.
Dobrym
sposobem rozwiązania sytuacji konfliktowej jest mediacja. Jeśli mamy do
czynienia ze sporem pomiędzy rówieśnikami, mogą podjąć się rozmowy mediatorzy
rówieśniczy, których należy dobrać i przeszkolić. Każdy, kto chce być
mediatorem, musi wykazywać się równowagą, empatią i spokojem. Jego poglądy
osobiste muszą pozostać bez wpływu na
sprawy, które próbują rozwiązać.
Mediator
rówieśniczy to odpowiedzialna funkcja ze względu tajemnicę relacji zeznań. Musi być bezstronny
i dążyć do kompromisu, starając się przyjmować punkt widzenia każdej ze stron.
Nie jest on sędzią w sprawie, nie dąży do rozstrzygnięcia na korzyść któreś ze
stron, raczej szuka „złotego środka”. Mediator rówieśniczy nie może być
zaangażowany w sprawę ani blisko związany
z osobami, które przyszły do mediacji.
Wyższą umiejętnością mediatora jest działanie w kierunku „zachowania twarzy” każdej ze stron, to znaczy nieobarczania winą i odpowiedzialnością za konflikt. Mediacje kończą się porozumieniem i podpisaniem ugody. Strony deklarują w nim gesty porozumienia, ewentualne zadośćuczynienie.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz