Jestem właśnie po omówieniu z klasą maturalną „Katedry” Jacka Dukaja. I nie ukrywam – nie było łatwo. Sama czytałam książkę długo, wracałam do wielu fragmentów, kilka razy odkładałam zmęczona.
Żywokryst, Czarna Wata, stupak, mózgowcy - czym są? Tyle tu aluzji, np. do Biblii, „Zbrodni i kary”, Legend arturiańskich o Św. Graalu, „Fausta” Goethego, Lema. Dotykamy materii spraw ostatecznych, filozofii i religii, problemu teodycei, rozdarcia człowieka między sferą nauki i religii, pragnień duszy, która wyrywa się z okowów materii. Katedrę - symbol kosmosu, transcendencji, tajemnicy, piękna - „toczy jednak jakiś nowotwór kamienia”. „Forma mówi o udręce samotnego konania, słabości materii, która zatruwa zwątpieniem niewidzialnego ducha”. Tyle pytań, niedopowiedzeń i domysłów. Dla uczniów lektura niedostępna, widziałam w ich oczach przerażenie.
Na
początek wysłuchaliśmy wspólnie podcast, który w przystępny dla uczniów języku
przeprowadził ich przez fabułę.
https://www.youtube.com/watch?v=eEKARfDwe9w
Później to mozolna, powolna praca. Skupiłam się na pracy z tekstem, fragment po fragmencie analizowaliśmy wygląd katedry, zachowanie głównych bohaterów, wpływ wydarzeń na ich życie, zakończenie. Było ciężko.
Oczywiście
obejrzeliśmy nominowaną do Oscara animację Tomka Bagińskiego, która wprowadziła
uczniów w mroczny klimat utworu. Animacja do dziś broni się konsekwencją
formalną, realizacyjną i wizualną.
https://www.youtube.com/watch?v=VbcLWGoP1I4
Przełom
nastąpił w momencie, gdy (paradoksalnie wydawałoby się, ze to najtrudniejsze) zaczęliśmy
mówić o tym co ukryte, metaforyczne symboliczne. Katedra jako ludzka psychika,
zmagania z losem. Sprawa relacji z Bogiem, pojęcie piękna, miejsce człowieka we
wszechświecie, wzorzec „świętego”.
Nasze
rozmowy toczyły się wokół czterech tematów/pytań:
1. Wpływ
sacrum na człowieka.
2. Poświęcenie
dla innych jako klucz do świętości.
3. Czy
piękno oddala czy zbliża do Boga? Estetyka językiem religii.
4. Estetyka
i etyka, co jest według Dukaja najważniejsze?
Na koniec uczniowie zmierzyli się z pytaniami jawnymi na maturę ustną. I tu pojawia się mój bunt. Pytania są dla uczniów abstrakcją. Trudna lektura została jeszcze bardziej utrudniona, nie mając jednak wyjścia, wspólnie tworzyliśmy konspekty do tych pytań.
Człowiek jako cząstka kosmicznej katedry. Omów zagadnienie na podstawie „Katedry” Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Symboliczny
sens odradzającej się wiecznie budowli. Omów zagadnienie na podstawie „Katedry”
Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Symboliczne
znaczenie światła i mroku w kreacji obrazu świata. Omów zagadnienie na
podstawie „Katedry” Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
wybrany kontekst.
Nauka
i metafizyka jako dwa sposoby mówienia o świecie. Omów zagadnienie na podstawie
„Katedry” Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.
Człowiek
w poszukiwaniu prawdy o sobie i świecie. Omów zagadnienie na podstawie
„Katedry” Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
kontekst.
Poleciłam
również uczniom, by wysłuchali wykładu prof. Wojciecha Hamerskiego z WFPiK UAM
(w ramach cyklu „Wykłady dla maturzystów”) pt. „Estetyka jest najpierwszym
językiem religii”. O „Katedrze” Jacka Dukaja.
https://www.youtube.com/watch?v=8BxIO_qIsEQ
Podsumowując:
dzieło Dukaja to na pewno dzieło wybitne, dla miłośników fantastyki naukowej
jedna z najważniejszych pozycji. Dla uczniów – dzieło niedostępne. Lekcje
zakończyły się westchnieniami: „Byle tylko tego nie wylosować…”. No cóż….
Kasia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz