Znamy, znamy, znamy, choć nie zawsze uświadamiamy sobie siłę fiszek, jako mobilnego, ekonomicznego notatnika do własnej samokontroli i nauki. A tym bardziej nie uświadamiają sobie uczniowie, myśląc, że zapisanie w zeszycie, w komputerze wystarczy, by weszło do pamięci. Najlepsze fiszki są te przez siebie skonstruowane i wypisane, ale warto też korzystać z aplikacji fiszkowych bądź propozycji wydawnictwa.
Polecam
Quizlet – aplikację do nauki słówek z j. angielskiego. Słówka ułożone są w listy
tematyczne. Można swobodnie je przestawiać i dzięki ich ciągłej rotacji wracać
do najtrudniejszych. Dobra aplikacja w autobusie i tramwaju.
„Nowa
Era” wydała do swoich podręczników zestaw fiszek do nauki i klasowych
konkursów. Sprawdza się na każdym poziomie. W sferze lektur operuje legendami,
bajkami, na podstawie ilustracji bądź cytatu każe zgadywać tytuł. Dla starszych
jest zestaw – środki stylistyczne, powiedzenia, przysłowia. Sprawdza się na
lekcjach powtórkowych.
Jak
zainspirować młodzież do robienia fiszek? Najlepiej wciągnąć ich do robienia
zestawu dla całej klasy i wykorzystywania podczas sesji powtórkowych.
Wypróbowałam zestaw powtórkowy dla ósmoklasistów z cytatami na fiszkach, które
trzeba rozpoznać i krótko scharakteryzować lekturę: autor i pełen tytuł, czas i
miejsce akcji, bohaterowie, problematyka. Cytaty maja wywołać temat, często też
nawiązują do treści
Pismo
na fiszkach jest dowodem na to, że robili je uczniowie. Metoda fiszek świetnie
się sprawdzała przed egzaminem, by odświeżyć materiał lekturowy.
Panie
Radku, potwierdzam skuteczność metody fiszek w nauce na lekcjach j. polskiego i
w domu.
Cdn.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz