Właściwie
miałam napisać o Uniwersytecie Dziecięcym Unikids już dawno. Nie dlatego, że moja córka jest
studentką semestru zimowego i wiosennego w tym roku szkolnym, ale dlatego, że
jest to świetna inicjatywa UAM i szansa dla dzieci najmłodszych na nietuzinkowe
spotkania z nauką. Trochę zazdroszczę córce tej szansy, bo ja i moi rówieśnicy nie
mieliśmy takich możliwości, będąc
dzieckiem.
Wahadło
Focaulta w Collegium Phisicum
Misją UD UNIKIDS jest:
- rozbudzenie w dzieciach naturalnej ciekawości
nauką
- uświadomienie im, poprzez prezentację różnych
dyscyplin naukowych, ich talentów i predyspozycji co może ułatwić im
dokonanie wyboru przyszłego kierunku studiów
- przybliżenie dzieciom środowiska akademickiego oraz zachęcanie ich do własnych poszukiwań i badań
- propagowanie idei kształcenia się przez całe
życie
- propagowanie idei Uniwersytetów Dziecięcych
zgodnie ze statutem i misją organizacji EUCUNET
Unikids
przedstawia się jako naukowa zabawa w
studiowanie. Przeznaczony jest dla wszystkich dzieci od 6-13 lat, które chcą
znaleźć odpowiedzi na pytania: Dlaczego
wyginęły dinozaury? Jak wygląda wszechświat i czy można zakleić czarną dziurę?
Skąd się wzięły i po co nam pieniądze?
Wykłady
odbywają się 1 lub 2 razy w miesiącu, w auli wykładowej i trwają około 1 godziny. Mali studenci mają zajęcia z prawdziwymi
profesorami renomowanych uczelni krajowych, ekspertami w danej dziedzinie.
Sposób prowadzenia wykładów oraz forma przekazu dostosowane są do wieku dzieci.
Każdy mały student dostaje indeks oraz legitymację studencką, a po każdym
wykładzie potwierdzenie uczestnictwa. Propozycje wykładów obejmują tematy z
różnych dziedzin wiedzy m.in: z Astronomii, Antropologii, Biologii, Matematyki,
Fizyki, Chemii, Paleontologii, Ekonomii, Psychologii, Medycyny, Prawa i wielu
innych. Liczy się tu także prawdziwa naukowa sceneria, korytarze Collegium
Fizicum, Aula Maximus, w której dzieci siedzą jak prawdziwi studenci.
Projekt
Uniwersytetów Dziecięcych (Die Kinder-Uni) otrzymał od Komisji Europejskiej
nagrodę Descartes Prize for science Communication za wybitne zasługi
uniwersytetów krzewieniu wiedzy.
Instalacja
w Collegium Phisicum
W
semestrze zimowym moja córka uczestniczyła w następujących wykładach:
„Szybciej, dalej, mocniej. Akcja –
reakcja"; mgr inż. Michał Szydłowski, mgr inż. Jakub Szuta „Pan
Korek"
„Fraktale"; mgr Tomasz
Ruszkowski, mgr Paweł Jaskólski
„Wierszostrzępki, Męczyweny,
Liczystrony. Co zamieszkało w warsztacie pisarza?" Łukasz Wierzbicki
„O szarych komórkach i innych
tajemnicach mózgu"/„Współczujący mózg. Wykład o neuronach
lustrzanych"; dr hab. Joanna H. Śliwowska
Czeka ją jeszcze
wykład
„...Sygnały z
kosmosu... Czy kosmici istnieją?"; mgr Radosław Piotr
W
semestrze letnim zaplanowane zostały wykłady:
prof.
dr hab. inż. Grzegorz Karwasz - „Dokąd doleciał Podróżnik (Voyager)? Czyli o
Układzie Słonecznym"
Laboratorium
Pana Korka „Fizyka w kuchni, czyli naukowe kuchenne rewolucje"
prof.
UAM dr hab. Rafał Bernard - „Tajemnice przyrody"
mgr
Mateusz Stocki - „O palcach (chłodzących), sublimacji i suchym lodzie"
mgr
Paweł Ruszkowski, mgr Tomasza Jaskólskiego - „Heweliusze Nauki"
Zapowiada
się ciekawie!
Małgosia (mama studentki Unikids)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz