Do
dzisiaj pamiętam, z jakim zapałem tworzyłam swoje zeszyty lektur, dlatego wykonują
je również moi uczniowie. W czwartej
klasie każdy z nich zakłada osobny zeszyt, w którym gromadzi informacje na
temat lektur.
W
zapiskach znaleźć muszą się informacje o autorze, tytuł, ewentualnie dane o
wydawcy, ilustratorze, dacie wydania itp., krótkie streszczenie (bardziej przypominające
„blurb” - rekomendację lub krótkie streszczenie utworu, umieszczane najczęściej
na tylnej stronie okładki książki lub płyty DVD.), ilustracja (można z niej
zrezygnować w klasach starszych). Od piątej klasy uczniowie zobowiązani są
również do napisania krótkiej opinii na temat przeczytanego utworu.
Od
początku wykonanie zadania nie sprawiało moim podopiecznym problemu, a wręcz
przyjemność – zawsze wszyscy oddawali zeszyty na czas, a wręcz stało się to tak
oczywiste, że przy każdej kolejnej lekturze nie musiałam o nich przypominać. To
doskonały sposób na uporządkowanie „lekturowej” wiedzy – wszystko w jednym miejscu,
do którego łatwo sięgnąć. Bardzo widoczny jest też postęp uczniów. Doskonale można zauwżyć, jak zmienił się poziom myślenia czwarto i szóstoklasisty, zwłaszcza w
przypadku opinii o lekturach, jak również chociażby poprawności językowej i staranności.
W
zeszytach moich uczniów do tej pory znalazły się następujące utwory:
Carlo
Collodi „Pinokio”
Clive
Staples Lewis „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”
Jan
Brzechwa „Akademia pana Kleksa”
Ferenc
Molnar „Chłopcy z Placu Broni”
Joanna
Olech „Dynastia Miziołków”
Rene
Gościnny i Jean – Jacques Sempe „Nowe przygody Mikołajka”
Lucy
Maud Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza”
Ronald
Dahl „Charlie i fabryka czekolady”
Astrid
Lindgren „Bracia Lwie Serce”
Irena
Jurgielewiczowa „Ten obcy”
Edmund
Niziurski „Sposób na Alcybiadesa”
Eric
– Emmanuel Schmitt „Oskar i pani Róża”
Przed
nami jeszcze „Mały Książę” oraz utwór zaproponowany przez uczniów.
Co ważne uczniowie mogą do zeszytu dopisywać książki „czytane dla przyjmności”, które również oceniam. Kolejna motywacja do czytania:)
Co ważne uczniowie mogą do zeszytu dopisywać książki „czytane dla przyjmności”, które również oceniam. Kolejna motywacja do czytania:)
Sprawdzanie
zeszytów lektur to dla mnie zawsze ogromna przyjemność!
Kasia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz