piątek, 27 października 2017

Nauka przypadków w klasie 4 – bank pomysłów

Nauka przypadków, a zwłaszcza prawidłowa odmiana rzeczowników może sprawiać kłopot. W tym roku postanowiłam trochę inaczej opracować to zagadnienie.

„SPINNER I PRZYPADKI”  - gra dydaktyczna z wykorzystaniem popularnego gadżetu spinner. „Pustą planszę” do spinnera można pobrać na stronie 

Instrukcja „SPINNER I PRZYPADKI”:

1. Wytnij okrągłą planszę i przyklej na papierowy talerzyk.
2. Na poszczególnych polach planszy wpisz wszystkie przypadki wraz z pytaniami. Wybrane przypadki wpisz dwa razy (wszystkie pola muszą być zapełnione).
3. Poproś rodziców, kolegę lub nauczyciela o podanie dowolnego rzeczownika.
4. Podaj formy rzeczownika w przypadkach wskazanych przez ramiona spinnera.
5. Graj, ucz się i baw wiele razy!








TRIMINO – pomysł na pracę w grupach

Gra wykorzystuje zasady domina i polega na dopasowaniu formy wyrazu (zapisanej na jednej krawędzi trójkąta) do nazwy przypadka (zapisanej na krawędzi innego trójkąta). W rezultacie z rozsypanki ma powstać gwiazdka. Gotową pracę uczniowie przyklejają na kartkę. Drużyna, która wykona zadanie jako pierwsza, dostaje ocenę bardzo dobrą.

BAJKA O KRÓLU Z POKAZYWANIEM
Do przedstawienia niezbędne jest przygotowanie kilku rekwizytów. Są nimi: królewska korona (może być wykonana z tektury), berło, jabłko i oczywiście, okryty purpurą- tron.

Na środku sali lekcyjnej ustawiany jest ów tron, pozostałe insygnia leżą na ławce. Nauczyciel spośród uczniów wybiera jednego kandydata i snuje opowieść, czyniąc prezentację na aktorze.

(Dotykając jego ramienia woła):
- Mianuję cię królem (mianownik).
- Dopełniam twoją władzę berłem (dopełniacz) - nauczyciel wręcza uczniowi berło.
- Celuję (celownik) na twoją głowę koronę.
- A ty biernie stoisz (biernik).
- Narzędziem (narzędnik) twojej władzy będzie jabłko (które nauczyciel wkłada do drugiej ręki ucznia).
- Miejscem (miejscownik), na którym zasiądziesz, będzie tron (uczeń siada na tronie).

- I zawołasz (wołacz): JESTEM KRÓLEM!

MNEMOTECHNIKA - Zdania ułatwiające zapamiętywanie – pierwsze litery wyrazów w zdaniu odpowiadają pierwszym literom przypadków.

Mam dom całkiem biały nad morzem wspaniałym.

Mama dała Celinie bułkę nasmarowaną masłem wybornym.

Mama dała cukierka, bo nie miała wafelka. Itp.

PIOSENKA – śpiewałam z klasą przypadki wraz z pytaniami na melodię piosenki „Stokrotka rosła polna”. Wpada w ucho. Uczniowie śpiewali nawet na przerwie!

NOTATKA MYŚLOGRAFICZNA - dziękuję z pomysł autorkom p.Marzannie Wiśniewskiej i p. Kasi Polak. 



 (Zasada ZOO – Z kim? O czym? O!)


Mam nadzieję, że dzięki tym metodom nauka przypadków dla moich uczniów będzie nie tylko obowiązkiem, ale i zabawą. To jeszcze nie koniec! Szukam kolejnych pomysłów!


Kasia

1 komentarz:

  1. Podoba mi się zwłaszcza scenka z królem. Rewelacja. Zastanawiam się, jak ją wykorzystać w nauczaniu online.

    OdpowiedzUsuń