Lew
Wygotski, opisując sferę najbliższego rozwoju i Jerome Bruner, opracowując
teorię „rusztowania” w nauczaniu podkreślali wagę interakcji społecznych w
rozwoju dziecka na etapie przedszkolnym i szkolnym, w szczególności wsparcia
rodzica i nauczyciela. Towarzysząc dziecku w początkowych zadaniach
edukacyjnych, wyznaczając mu poszczególne poziomy „rusztowania” sprawiamy, my
rodzice, nauczyciele, że nabiera ono pewności siebie i radzi sobie z kolejnymi
zadaniami.
Wygotski napisał:
To
co dziecko robi dziś przy pomocy dorosłych, zrobi jutro samodzielnie. Strefa
najbliższego rozwoju pomaga więc określić „jutro” rozwoju dziecka, dynamiczny
stan jego rozwoju, który uwzględnia nie tylko to, co dziecko w tym procesie już
osiągnęło, lecz również to, co w nim dopiero dojrzewa.
Odpowiedzialność
nauczyciela polega na tym, by kierował
do dziecka wyzwanie, któremu jest w stanie podołać i takie, które nie jest zbyt
łatwe, proste, nudne. W jednym i w drugim
przypadku edukacja stopuje, a dziecko jest zniechęcone do pracy.
Strategia
„budowania rusztowania” pozwala dziecku rozwiązać problem i wykonać zadanie z
pomocą rodzica, nauczyciela, gdy nie potrafi jeszcze uczynić tego samodzielnie.
Warunek pierwszy to znalezienie elementu, który dziecko może wykonać
samodzielnie, jednocześnie interesując się proponowanym zadaniem. Ważne są:
przestrzeń dla samodzielnego działania i klimat działania. Dorosły - tutor ma od
początku pełną wizję działania i musi zaplanować etapy realizacji. Dostarcza
podpowiedzi, porad, pomocy, organizuje sytuacje wsparcia i wyzwania.
Etapy rozwoju dziecka
można przedstawić następująco:
I.
Chcę,
potrafię z twoją pomocą.
II.
Wiem
jak, spróbuję sam.
III.
Wiem
jak, potrafię sam.
Aby uświadomić sobie o czym tak na prawdę mówimy
podaję przykłady pomocy dziecku przez dorosłego przy zabawie edukacyjnej np.
zwyczajnym układaniu puzzli.
·
Kierowanie uwagi na przedmioty.
·
Ustalanie sekwencji działań.
·
Dzielenie zadań na mniejsze elementy.
·
Uwypuklanie cech zasadniczych.
·
Demonstrowanie, pokazywanie.
·
Przypominanie o kolejnych zadaniach.
·
Kontrolowanie frustracji.
·
Ocenianie powodzenia/porażki.
·
Podtrzymywanie ukierunkowania na cel.
O wykorzystaniu scaffoldingu w nauczaniu języka polskiego już wkrótce.
Dobierając rusztowanie warto jest sprawdzić wszystkie opcje. Różni producenci oferują różne parametry rusztowań. Sam jak budowałem swój dom to zdecydowałem się wynająć rusztowanie Altrad ze strony sklepu ARAD. Mają bardzo szeroką ofertę narzędzi budowlane
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny wpis, dziękuje i pozdrawiam
OdpowiedzUsuń