Uczniowie
często mają problem z koncentracją. Szybko porzucają swoją pracę, zniechęcają
się, mylą. Szukając ciekawych zadań, metod ułatwiających młodzieży lepsze
skupienie się natrafiłam na pozycję Anny Jurek „Skoncentruj się. Zestaw ćwiczeń
dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych”.
Ćwiczenia
zawarte w tym zbiorze przeznaczone są dla osób, które łatwo się rozpraszają, są
niecierpliwe, chaotyczne, mają trudności ze zrozumieniem poleceń, planowaniem
czynności, podzielnością uwagi, często mylą cyfry i litery, źle odczytują
wyrazy itp. Ćwiczenia te - według
autorki - pomogą nie tylko poprawić koncentrację uwagi, ale również
spostrzeganie, pamięć, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację
wzrokowo-przestrzenną, apercepcję uwagi, selekcję i grupowanie informacji oraz
szybkość ich przetwarzania. Dodatkowym celem wielu ćwiczeń jest wzbogacenie
zasobu słownictwa i utrwalenie pisowni wyrazów. Niektóre zadania pomogą w
zdobyciu umiejętności wyszukiwania synonimów, antonimów, homonimów oraz
paronimów, a także szybkiego rozróżniania części mowy i wyrazów podobnych do siebie
pod względem graficznym.
Ćwiczenia
przeznaczone są przede wszystkim dla młodzieży z dysleksją rozwojową, ale
korzystać z nich mogą wszyscy uczniowie, którzy mają trudności z koncentracją
uwagi.
Nie
mogę się doczekać, kiedy książka do mnie trafi.
Przy
okazji odkryłam, jak wartościowe książki oferuje wydawnictwo HARMONIA. Każdy
nauczyciel z pewnością znajdzie tu pomoc przy rozwiązaniu jego problemów
szkolnych – zarówno z nauką jak i
wychowaniem. Polecam!
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA NA
KONCENTRACJĘ UWAGI
1. Skreśl słowa, które
nie pasują do pozostałych w linijce.
mleko chleb serek kamień jajko
masło
miska garnek patelnia lodówka
talerz szklanka
jajko kurczak szczenię kura kogut
kurczątko
woda budyń sok kawa herbata mleko
2. Podkreśl te liczby,
w których znajduje się cyfra 3.
13, 242, 516, 987, 456, 729, 321,
263, 414, 903, 101, 991, 314, 872, 486, 172, 809, 732, 38
3. Zakreśl te pary,
które są identyczne.
1267589 pdblol ltłkltltl klmdsd
123456789 bppdbbdp mumun 124867534
1267589 pdblol ltłkltltl klmdsb
123455789 bppdbbdp numum 124867534
4 .Weź do ręki pierwszą
z brzegu książkę i policz słowa w dowolnym akapicie. Policz jeszcze raz, aby
się upewnić, że masz dobry wynik. Gdy dobrze Ci pójdzie, spróbuj policzyć słowa
na całej stronie. Licz całkowicie w myślach, nie licz na głos i nie podążaj
palcem za słowami.
5. Policz w myślach „do
tyłu” od 100 do 1
6. Odliczaj w myślach
od 100 do 1 ale co trzy liczby. Czyli 100, 97, 94, 91, itd.
7. Wybierz sobie jakieś
inspirujące słowo i powtarzaj je w myślach w kółko jak mantrę przez ok. 5
minut. Gdy będzie Ci to już przychodziło bez trudu, spróbuj to samo robić przez
10 minut.
8. Weź jakiś drobny
przedmiot codziennego użytku. Najlepiej taki, jakich na co dzień często
używasz, ale nie przykładając do tego większej wagi. Może to być ołówek,
linijka czy cyrkiel - przedmioty, których używasz automatycznie, zazwyczaj w
ogóle o nich nie myśląc. Tym razem jednak, skoncentruj na tym przedmiocie całą swoją
uwagę. Obejrzyj go dokładnie ze wszystkich stron, postaraj się zauważyć jak
najwięcej szczegółów, zbadaj go bardzo dokładnie. Postaraj się w trakcie tego „badania” nie używać (nawet w myślach) żadnych słów. Po prostu patrz, oglądaj,
przyglądaj się mu bez słów.
9. Narysuj czarną
kropkę o średnicy 5 cm
i wpatruj się w świetlistą aureolę, która wkrótce pojawi się wokół ciemnego
punktu.
10. Nabierz głęboko
powietrza przez nos, aby poruszyć mięśnie przepony. W trakcie wdechu brzuch
powinien się uwypuklić. Wydech powinien trwać dwukrotnie dłużej niż wdech.
Powtórz to ćwiczenie 4 razy. Mięśnie rozluźnią się, a umysł stanie się
jaśniejszy.
11. Mucha. Rysujemy
kwadrat składający się z 9 pól. Mucha będzie rozpoczynała podróż ze środkowego
kwadratu. Mówimy powoli gdzie kieruje się mucha, a zadaniem ucznia/uczennicy jest śledzenie jej ruchu w polach kwadratu i
zareagowanie kiedy, wyjdzie poza jego granice. Przykładowa trasa muchy może
wyglądać następująco: mucha idzie w lewo..., mucha idzie w prawo ..., mucha idzie
w górę... Wyszła! Jeżeli poruszanie się po polu 3x3 jest łatwe, można podnieść
poprzeczkę wykonując ćwiczenie na kwadracie 4x4. Wtedy mucha zaczyna swoją
podróż od dowolnego miejsca. Im dłuższa trasa muchy, tym dłuższy czas
koncentracji, a więc i trudniejsze ćwiczenie.
12. Proste zadania matematyczne
takie jak dodawanie, mnożenie do 100 itp., są również świetnym treningiem.
Oczywiście zadania powinny być wykonywane w pamięci i trudnością dostosowane do wieku ucznia/uczennicy.
13. Usiądź kolegą lub
koleżanką – plecami do siebie. Teraz kolejno, raz jedna osoba, raz druga,
opiszcie jak najdokładniej, jak jest ubrana osoba za waszymi plecami. Teraz
odwróćcie się i sprawdźcie, jak wam poszło.
14. Zasłaniamy
dziecku oczy i dajemy mu do rąk dowolny,
prosty w kształcie przedmiot np. długopis. Dziecko poznaje kształt przedmiotu przez
dotyk, następnie zabieramy przedmiot, odsłaniamy oczy i polecamy narysować to,
co trzymało w rękach. Po wykonaniu rysunku pokazujemy przedmiot.
15. Lampa, nos, podłoga
– mówimy podane słowa i pokazujemy je ręką (prosimy aby uczniowie/uczennice
pokazywali z nami), potem prowadzący zabawę co innego mówi, co innego pokazuje
(prosimy aby pokazywali tylko to co mówimy).
16. Czytanie
opowiadania – rodzic czyta opowiadanie lub bajkę, a dziecko ma za zadanie reagować na sygnały
(np. umówione słowo „rycerz”) klaśnięciem.
17. Drukarka –
uczestnicy zabawy rysują sobie nawzajem na plecach figury geometryczne, proste
obrazki, mają za zadanie odgadnąć rysunek lub narysować odpowiedź na kartce.
18. Głuchy telefon.
Kasia
bardzo dziękuję za podzielenie się, skorzystam na niespodziewanym zastępstwie
OdpowiedzUsuń