Tutoring
szkolny to metoda, która opiera się na indywidualnej relacji nauczyciela i
ucznia sprzyjającej rozwojowi podopiecznego, realizującej się poprzez
dobrowolną współpracę, spotkania, rozmowę, planowanie i pracę na jego mocnych
stronach, talentach w atmosferze dialogu, wsparcia, szacunku, szczerości, otwartości
i wzajemnego zaufania.
Elementy
tutoringu rówieśniczego na lekcji:
·
Planowanie
·
Szkolenie
·
Monitoring/ewaluacja
·
Rozwiazywanie problemów
Każdy
z nich określa rolę nauczyciela i ucznia. Oto dokładnie opisane zadania:
|
N
|
U
|
Planowanie
|
Określenie
umiejętności.
Selekcja
materiału.
Wybór
czasu.
Określenie
zasad stosowanych przez tutora w
obszarze dawania wsparcia, podpowiedzi.
|
Określenie
umiejętności.
Selekcja
materiału.
Określenie
zasad stosowanych przez podopiecznego w obszarze zadawania pytań,
sygnalizowania potrzeby pomocy.
|
Proponowanie
układu pracy.
|
Sposoby
prezentacji wykonania przez podopiecznego.
|
|
Monitoring/ewaluacja
|
Obserwacja
pracy, interakcja, ewaluacja wyników, obserwacja wysiłku i postępów.
Wzmacnianie
podopiecznych.
|
Sygnalizowanie
wątpliwości, momentów kryzysowych.
|
Rozwiązywanie problemów
|
Wprowadzenie
strategii rozwiązywania problemów, monitorowanie efektywności.
|
Generowanie
rozwiązań, prezentacja rozwiązań, korekta.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz