Obserwowałam
taką lekcję ćwiczeniową studentki, podczas której atmosfera „padała” z minuty
na minutę. Coraz gorzej układały się relacje klasy i młodej nauczycielki, aż
przy końcu można by było powiedzieć o jawnej niechęci. Gdy lekcja się
skończyła, spytałam ogólnie „Jakie są
Pani wrażenia?”, nie narzucając interpretacji, raczej zmuszając tego młodego
nauczyciela, do poszukiwania przyczyny nieudanej lekcji. Pomimo osiągnięcia
określonych celów edukacyjnych, ta lekcja była nieudana.
Usłyszałam
w odpowiedzi, że klasa wydała się niesympatyczna, nieskłonna do
współpracy. Musiałam wstrząsnąć
studentką, bo klasa zawsze jest odzwierciedleniem nauczyciela. Kto był bardziej
niesympatyczny na tej lekcji? Kto bardziej zamknięty? Studentka. Twarz pedagoga to lustro, w którym odbija się jego nastrój,
stosunek do uczniów.
Relacje nauczyciela i ucznia opierają się na komunikacji werbalnej
i niewerbalnej. Kiedy prześledziłyśmy wspólnie zachowanie nauczycielki podczas
całej lekcji, znalazłyśmy wiele przyczyn wynikających z komunikacji
niewerbalnej, które zaważyły na atmosferze.
Przede wszystkim kinezjetyka, czyli wykorzystanie gestykulacji do
utrzymania relacji z grupą. W tym wypadku były lekceważące machania ręką, przez
większość czasu związanie rąk na
piersiach.
Po drugie, proksenika,
czyli zachowania przestrzenne. Studentka prawie nie wychodziła ze strefy
bezpiecznej, okolic biurka, a jeśli podchodziła do ławek, to robiła to nerwowo.
Po trzecie, mimika twarzy nauczyciela. Mieliśmy do czynienia z
komunikatem niepokoju, wyobcowania, zamiast pozytywnych emocji i ciepła. Uśmiechu nie było, rzadki kontakt wzrokowy z
uczniami.
Po czwarte, parajęzyk. W
rzeczywistości szkolnej istotną rolę odgrywa sposób wypowiadania się
nauczyciela, który powinien być serdeczny i wyrażający zainteresowanie i
zaangażowanie. Na opisywanej lekcji nauczycielka nie ustrzegła się drwiny, ironii, a wszystkie
wypowiedzi uczniów odbierała jak atak na siebie personalnie.
Zachowania niewerbalne nauczyciela w dominujący sposób tworzą
sytuacje wychowawcze i dydaktyczne stanowiąc o ich jakości. Zachowaniami
niewerbalnymi nauczyciel może wpływać na dobre samopoczucie uczniów w klasie,
rozładowywać ich wewnętrzne napięcia emocjonalne, może też kreować atmosferę
nerwowości, wpływać na powstawanie poczucia zagrożenia. Nauczyciel powinien
mieć świadomość siły komunikatów niewerbalnych i pracować nad ich umiejętnym
wykorzystaniem w swej pracy.
Polecamy blog Zygmunta Korzeniewskiego, który podejmuje szereg
tematów z zakresu komunikacji interpersonalnej i który może pomóc nauczycielom
w pracy
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz