piątek, 17 lutego 2017

Zatrzymani w kadrze – o polskiej SZTUCE operatorskiej

Polscy operatorzy znani są i cenieni na całym świecie. Za to, że nie są tylko technikami operatorstwa a twórcami, którzy wraz z reżyserem podejmują odpowiedzialność za całość filmu, a swój warsztat pracy podporządkowują materii opowieści filmowej.

Książka Bartosza Michalaka opisuje styl pracy, umiejętności i sukcesy największych polskich operatorów.  Pełna jest szczegółów odsłaniających sposób dochodzenia do wizji plastycznej filmu, anegdot z planu zdjęciowego a przede wszystkim udowadniania tezy o znakomitym przygotowaniu polskich operatorów do pracy na całym świecie.





Dziewięciu polskich operatorów: Jerzy Lipman, Jerzy Wójcik, Witold Sobociński, Jan Laskowski, Mieczysław Jahoda, Edward Kłosiński, Jacek Petrycki, Piotra Sobociński i Paweł Edelman sprawia, że widz zapamiętuje sceny, zostaje pod ich urokiem, chłonie magię. Takie sceny przypomina Michalak z „Wesela”, „Kanału”, „Czerwonego”, „Do widzenia , do jutra”, „Pociągu”. Operator z Polski zna historię sztuki, architekturę i jego pomysły są wizjonerskie.

Jeśli kochacie polskie kino, chcecie wiedzieć jak powstawały kultowe sceny z polskich filmów, polecam książkę B. Michalaka.

„Wesele” A. Wajda, zdjęcia W. Sobociński

„Czerwony” K. Kieślowskiego, zdjęcia P. Sobociński

„Pociąg” J. Kawalerowicz, zdjęcia J. Laskowski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz