piątek, 9 marca 2018

Ortografia na sportowo!


Czy możliwe jest połączenie sportu, zdrowej rywalizacji, współzawodnictwa i emocji z ortografią? Okazuje się, że tak! Wystarczy przeprowadzić „biegane” dyktando.

Aktywizujące, angażujące, wymagające czytania ze zrozumieniem, prawidłowej wymowy, spostrzegawczości i czujności ortograficznej. Przy tym energetyzujące i wyzwalające szczerą radość. Czwartoklasiści byli  bardzo zadowoleni!


Jak się przygotować? Po pierwsze w pewnej odległości od klasy zamieścić tekst z trudnościami ortograficznymi (powinien być dość duży, ale nie za długi), podzielić klasę na grupy, wytłumaczyć zasady i działać!





Biegane dyktando – zasady dla uczniów:
1. Wybierzcie „pisarza”, który przez cały czas będzie zapisywał tekst dyktanda. Pozostałe osoby to „biegacze” – osoby dyktujące.
2. „Biegacz” musi podbiec do tekstu na korytarzu i zapamiętać jak największą liczbę poprawnych ortograficznie słów (także znaki interpunkcyjne), podbiec do kolegi „pisarza” i przekazać to, co zapamiętał. „Pisarz” zapisuje to, co usłyszał.
3. Nie wolno wykrzykiwać tekstu, fotografować tekstu komórką.
4. Po podyktowaniu fragmentu tekstu, „biegaczem” zostaje kolejna osoba.
5. Grupa, która skończy pierwsza, otrzymuje dodatkowo jeden punkt.
6. Od momentu, gdy pierwsza grupa skończy, nauczyciel odliczy jedną minutę do końca zabawy.
7. Po skończonej zabawie, wszystkie grupy wspólnie sprawdzą tekst zapisany z oryginałem. Policzcie błędy.


POWODZENIA!!!

To był strzał w 10 – dyktanda zapisane, omówione, prawie bezbłędne, a uczniowie przy okazji porządnie zmęczeni! Była to też kolejna okazja do doskonalenia pracy w grupie, wzajemnego dopingu, dobrego podziału ról (choćby przy wyborze pisarza).








A kiedy nauczyciel słyszy: „Było wystrzałowo!”, z pewnością będzie miał udany weekend! W końcu jestem nauczycielem klasy sportowej!

Kasia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz