Oto pomysł na uatrakcyjnienie lekcji,
nietypowe zadanie, utrwalenie materiału. Plansza do Scrabblii może być
tablicą, na której pojawia się siatka
pojęć, trudnych wyrazów do wyjaśnienia, pułapek ortograficznych do
uzasadnienia. Nauczyciel tworzy, uczeń odczytuje i wyjaśnia. Ale można też
zabawić się odwrotnie, to uczeń tworzy siatkę pojęć pasujących do lektury,
zagadnienia. Kiedyś mieliśmy krzyżówki na każdej lekcji, dziś możemy
wykorzystać zestaw do scrabble, by opanować pisownię wyrazów, by oswoić ucznia
z pojęciami.
Dla klasy czwartej proponuję ortograficzną
planszę i uzasadnianie pisowni. Dla ósmej wykorzystanie samych płytek do siatki
przykładów na terminy językoznawcze. Antonimy i synonimy układamy w parach,
reszta przykładów – homonimy, eufemizmy, archaizmy, neologizmy to zadanie dla
uczniów – rozpoznanie i wyjaśnienie zjawisk. Kiedy już uporają się z tymi
przykładami, mogą stworzyć swoją siatkę zagadek
wyrazowych. Fajna edukacyjna zabawa.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz