Ławka i krzesło to meble, które stanowią
elementarne wyposażenie sali lekcyjnej niemal „od zawsze”. Dzieci w „swojej
ławce" (bo tak o niej mówią) spędzają większą część życia uczniowskiego.
Ławka, której wygląd zmieniał się na
przestrzeni lat, kojarzona jest zazwyczaj z tradycyjnym ustawieniem: jedna za
drugą z dwoma miejscami dla uczniów przy ławce - we wspomnieniach naszych
dziadków spotykamy się ze słowami: „kolega ze szkolnej ławki"; „Janek
zawsze siedział w ostatniej ławce"; „Ewa to ta prymuska z pierwszej
ławki".
Ale
dziś coraz częściej wprowadzamy do klas inne ustawienia. Zmiana układu ławek wiąże się ze zmianami
jakie dokonały się w oświacie w zakresie metod pracy, wiedzy na temat
komunikacji międzyludzkiej, sposobów wizualizacji treści przedmiotowych. Zmiany
uświadomiły konieczność szukania sposobów aranżacji przestrzeni sali lekcyjnej,
czyli jak najlepszego ustawienia umożliwiającego uczniowi kontakt z
nauczycielem, komunikację z zespołem klasowym, widoczność pomocy wizualnych i
treści prezentowanych na tablicy. Ustawienie ławek modyfikujemy zależnie od
tego, czy planujemy zaangażować uczniów w pracę indywidualną, jednostkową,
grupową czy zespołową. Zależy, czy chcemy, aby uczniowie komunikowali się ze
sobą, czy też pracowali samodzielnie. Czasem konfiguracja ustawienia zmienia
się w ciągu jednej godziny.
Ustawienie w kręgi, półkola, podkowy sprzyja
budowaniu przyjaznej atmosfery, która wynika z dobrego kontaktu wzrokowego uczniów
(na zajęciach, których elementem dominującym są np. dyskusje, a nam zależy na
równym zaangażowaniu wszystkich członków zespołu klasowego). Ustawienie w
małych grupach sprzyja koncentracji grup na zadaniu, wzajemną komunikację
członków.
Ważnym jest, aby ustawienie nie rozpraszało
uwagi uczniów, aby uczniowie nie szukali wzrokiem nauczyciela. Ustawienie w
grupy sprzyjające pracy zespołowej jest korzystne wtedy, gdy praca w zespołach
jest zaplanowana i uczniowie nie potrzebują na danym etapie pracy stałego
kontaktu wzrokowego z nauczycielem. Nauczyciel poprzez kontrolę każdego zespołu
staje się obserwatorem monitorującym pracę zespołów, jego aktywność wtedy jest
zwiększona. Konfiguracja ławek ma wpływ na świadomość roli poszczególnych
uczniów w zespole klasowym.
Kasia i Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz