Nauka
ortografii to dla nauczyciela zadanie trudne i wymagające. Jak sprawić, by zajęcia
były nie tylko atrakcyjne, ale przede wszystkim skuteczne?
Oto kilka pomysłów:
1.
Dotykamy ortografii
Do
wykonania tej prostej pomocy potrzebny będzie pisak strukturalny i tekturka. Posługując
się pismem bibliotecznym (najprościej mówiąc: zapisując litery w sposób
uproszczony i tak, aby się nie stykały) zapisujemy przykładowe wyrazy. Następnie
zawiązujemy dzieciom oczy i prosimy, aby odgadły, kierując się wyłącznie
dotykiem, jakie słowo przed nimi leży. Zaangażowanie dodatkowych zmysłów
korzystnie wpływa na proces zapamiętywania. Poza tym element zabawy pobudza
wydzielanie pozytywnych emocji, a to nie bez znaczenia. Im coś jest dla nas
przyjemniejsze, tym łatwiej zapisuje się w pamięci. Możemy również zaproponować
uczniom wspólne wykonanie plansz do „dotykania” zasad ortograficznych. Zamiast
pisaka wykorzystajmy bibułowe kuleczki lub plastelinę. Uczniowie otrzymują na kartkach formatu
A4 zapisane słowa z trudnością i maja za zadanie wykleić swój wyraz. Później
zakrywamy oczy, zamieniamy się kartkami i odgadujemy wyrazy.
2.
Co (u)gramy, to zapamiętamy
Wszyscy
znamy „Dobble” albo bingo. Obie gry genialnie nadają się do utrwalania
graficznego obrazu wyrazów z trudnością ortograficzną. Najważniejsze jednak, że
można je przygotować dosłownie w kilka minut, korzystająć z generatorów dostępnych w internecie.
Przykładowe
zestawy znajdziecie choćby tu:
3.
Ortografka
Jeżeli
istnieje możliwość pracy na komputerach, warto zajrzeć na portal www.ortografka.pl .Nawet bez zalogowania można korzystać z bardzo bogatej bazy materiałów (w tym ćwiczeń, dyktand,
tablic z objaśnionymi regułami).
Oczywiście
można również tworzyć obrazkowe słowniki
z najbardziej kłopotliwymi wyrazami, korzystać z dostępnych na rynku kart memo
(proponowanych m.in. przez wydawcę serii „Ortograffitti”), bawić się fiszkami
od „Kapitana Nauki”.
Dla chcącego nic trudnego!
Kasia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz