Bardzo ciekawy i szeroki temat zaproponowano
nam w tym roku na egzaminie gimnazjalnym. Charakterystyka wybranego bohatera literackiego, który wolność uznał za najważniejszą wartość.
Jest
dość duża grupa bohaterów, dla których najważniejszą wartością jest wolność.
Gimnazjaliści zapewne „rzucili” się na
bohaterów „Kamieni na szaniec” A. Kamińskiego, udowadniając w swych
charakterystykach, że Rudy, Alek i Zośka poświęcili swoje życie, by walczyć o
wolność ojczyzny, a kiedy życie jednego z nich zostało zagrożone, zrobili
wszystko, by odbić go z rąk okupanta. Nie wyobrażali sobie takiego człowieka jak
Rudy, umierającego w zniewoleniu,
upodleniu, dlatego zorganizowali akcję pod Arsenałem. Wolny Rudy umierał w
otoczeniu przyjaciół i zdążył przekazać im swój „testament”.
Kto wrócił myślami do mitologii mógł dobrze
wykorzystać mit o Dedalu i Ikarze, by z jednej strony, jeśli charakteryzował
Dedala, mówić o tęsknocie za ojczyzną i próbie wyrwania się z „niewoli” u
Minosa, z drugiej, jeśli wybrał Ikara, o
potrzebie wolności, swobody, nieograniczonego lotu. Symboliczna postawa Ikara
odnosi się do ludzkiej niezależności…
Tylko pozostając wolnym, stać nas na kreatywność, wielkie dzieła. Tylko wolność
pozwala odczuć życie we wszystkich swych przejawach. Tak właśnie odczuł życie
Ikar, tuż przed śmiercią, wyswabadzając się z ojcowskiej, jednak niewolącej
opieki.
Ci zaś, którzy mieli w pamięci
„Stowarzyszenie Umarłych Poetów” N. Kleinbaum, wybrali bohaterów tej powieści.
W przypadku profesora Keatinga podejmowali, jak sądzę, problem wolności
przekonań, metod pedagogicznych. Keating był człowiekiem niezależnym myślowo i
starał się uczyć tego swoich podopiecznych. Mam nadzieję, że nasi uczniowie
przypomnieli sobie scenę, kiedy profesor tłumaczył pojęcie konformizmu na
dziedzińcu szkoły i jak zakończył tę lekcję prośbą, by młodzi ludzie poszukali
„swój własny krok”. Trafna do tej charakterystyki jest także postać Neila, który tak bardzo bronił wolności
swych wyborów, że zdecydował się odebrać sobie życie, kiedy władza jego ojca sięgnęła za daleko.
Dla wolności jesteśmy oddać wszystko, nawet
życie. Literatura pokazuje jak ważna jest to dla nas wartość. Trzymamy kciuki,
by bohaterowie scharakteryzowani przez naszych uczniów, byli ocenieni bardzo wysoko.
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz