wtorek, 19 kwietnia 2016

O bohaterach, których mogli scharakteryzować nasi uczniowie na egzaminie gimnazjalnym…

Bardzo ciekawy i szeroki temat zaproponowano nam w tym roku na egzaminie gimnazjalnym. Charakterystyka wybranego bohatera literackiego, który wolność uznał za najważniejszą wartość.
 Jest dość duża grupa bohaterów, dla których najważniejszą wartością jest wolność.

Gimnazjaliści zapewne „rzucili” się na bohaterów „Kamieni na szaniec” A. Kamińskiego, udowadniając w swych charakterystykach, że Rudy, Alek i Zośka poświęcili swoje życie, by walczyć o wolność ojczyzny, a kiedy życie jednego z nich zostało zagrożone, zrobili wszystko, by odbić go z rąk okupanta. Nie wyobrażali sobie takiego człowieka jak Rudy, umierającego  w zniewoleniu, upodleniu, dlatego zorganizowali akcję pod Arsenałem. Wolny Rudy umierał w otoczeniu przyjaciół i zdążył przekazać im swój „testament”.
Kto wrócił myślami do mitologii mógł dobrze wykorzystać mit o Dedalu i Ikarze, by z jednej strony, jeśli charakteryzował Dedala, mówić o tęsknocie za ojczyzną i próbie wyrwania się z „niewoli” u Minosa, z drugiej, jeśli  wybrał Ikara, o potrzebie wolności, swobody, nieograniczonego lotu. Symboliczna postawa Ikara odnosi się do ludzkiej   niezależności… Tylko pozostając wolnym, stać nas na kreatywność, wielkie dzieła. Tylko wolność pozwala odczuć życie we wszystkich swych przejawach. Tak właśnie odczuł życie Ikar, tuż przed śmiercią, wyswabadzając się z ojcowskiej, jednak niewolącej opieki.
Ci zaś, którzy mieli w pamięci „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” N. Kleinbaum, wybrali bohaterów tej powieści. W przypadku profesora Keatinga podejmowali, jak sądzę, problem wolności przekonań, metod pedagogicznych. Keating był człowiekiem niezależnym myślowo i starał się uczyć tego swoich podopiecznych. Mam nadzieję, że nasi uczniowie przypomnieli sobie scenę, kiedy profesor tłumaczył pojęcie konformizmu na dziedzińcu szkoły i jak zakończył tę lekcję prośbą, by młodzi ludzie poszukali „swój własny krok”. Trafna do tej charakterystyki jest także  postać Neila, który tak bardzo bronił wolności swych wyborów, że zdecydował się odebrać sobie życie, kiedy władza  jego ojca sięgnęła za daleko.
Dla wolności jesteśmy oddać wszystko, nawet życie. Literatura pokazuje jak ważna jest to dla nas wartość. Trzymamy kciuki, by bohaterowie scharakteryzowani przez naszych uczniów,  byli ocenieni bardzo wysoko.
Małgosia


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz