Opis obrazu, fotografii, plakatu to jedna z wielu umiejętności, którą powinien posiadać gimnazjalista.
Na jednej z lekcji postanowiłam pokazać trzecioklasistom inny sposób kontaktu ze sztuką –audiodeskrypcję.
Audiodeskrypcja
jest techniką, która za pomocą opisu słownego udostępnia osobom niewidomym i
słabo widzącym odbiór wizualnej twórczości artystycznej oraz pozwala na
spotkanie ze sztuką. Dzięki dodatkowym komentarzom słownym osoby z deficytem
wzroku mogą poznawać widzialny dorobek kulturalny z zakresu sztuki plastycznej,
teatralnej, scenicznej i filmowej. Podczas audiodeskrypcji opisywane są ważne,
znaczące informacje wizualne takie jak: język ciała, wyraz twarzy, przebieg
akcji, sceneria, kostiumy. Audiodeskrypcja poprzez zwięzłe, obiektywne opisy
scen umożliwia widzom niewidomym samodzielną interpretację treści wizualnych,
pozwala podążać za rozwijającym się wątkiem historii oraz usłyszeć i zrozumieć
co dzieje się na scenie, ekranie, obrazie. Pozostawia w odbiorcy ulotne,
refleksyjne odczucie, które chciał przekazać twórca.
Audiodeskrypcja
to proces łączenia ukrytych w obrazie odniesień i symboli w tematyczną całość,
to droga od obrazu do wyrażenia go słowem, np. tak:
„Księżyc
odbijający swą twarz w tafli jeziora, skrzydła wiotkiej ważki, lot nad cichą
wodą, spokojną, zielonkawą... Obraz na płótnie malowany olejną farbą, kolorami
fioletów, niebieskości, różu i czerwieni, przetykany złotem, szmaragdami i
pomarańczowym pociągnięciem pędzla".
Trzy
złote reguły dotyczące redagowania opisu to:
1.
opisz, co widzisz,
2.
nie podawaj subiektywnej wersji tego, co widzisz,
3.
nigdy nie opisuj znanych dźwięków, dialogu albo komentarza.
Audiodeskrypcja
ma służyć wszystkim widzom oraz opisywać to, co najcenniejsze i najbardziej
wartościowe, w sposób zwięzły, precyzyjny, jasny, obiektywny i ogólny, a
zarazem barwny, pobudzający fantazję i wyobraźnię. Niezależnie zatem od tego,
czy audiodeskrypcja dotyczy obrazu, czy też zostaje wprowadzona pomiędzy partie
dialogowe, tłumaczy obraz za pomocą słów.
Po
zapoznaniu się z podstawowymi zasadami
tej techniki oraz wysłuchaniu przykładowego opisu „Mona Lisy” uczniowie –
podzieleni na grupy – próbowali stworzyć własne audiodeskrypcyjne opisy. Gimnazjaliści mieli do wyboru: „Słoneczniki” Van Gogha, „Krzyk” Muncha, „Damę z
łasiczką” Leonarda da Vinci oraz słynną „Pietę” Michała Anioła. Uczniowie
wywiązali się z zadania wzorowo, a pozostałe grupy z łatwością rozpoznały
opisywane dzieła.
Uczniowie
zgodnie stwierdzili, że opisać coś osobie niewidomej wcale nie jest łatwo, ale to
zadanie ciekawe i inspirujące.
To była udana i na pewno nie nudna lekcja!
Żródło :http://www.audiowizualni.pl/index.php/opracowania-filmu/audiodeskrypcja/2128-co-to-jest-audiodeskrypcja
Zainteresowanych tematem audiodeskrypcji warto zaprosić na www.udostepnijsie.pl
OdpowiedzUsuń