Kiedy
szukałam metod nauki czytania, które
wsparłyby moją sześcioletnią córkę w tej umiejętności i naprawiły błędy
elementarzaL
trafiłam na metodę symultaniczno-sekwencyjną
prof. Cieszyńskiej. Co mnie przekonało?
Przede
wszystkim to, że metoda krakowska opiera się na
oddziaływaniu na wszystkie sfery rozwojowe, jak najszybsze rozpoczęcie terapii lub stymulacji wraz z
pierwszymi niepokojącymi oznakami. Na całym niemalże świecie znany jest i odgórnie wprowadzany program pomocy w nauce czytania
Reeding Recovery, który zakłada, że nie można zostawić dziecka z problemami
czytania samemu sobie, tylko od razu na pierwszym etapie (5-6 lat) wdrożyć specjalny program, który
proponuje codzienne 30-minutowe sekwencje nauki czytania prowadzone przez
przeszkolonych nauczycieli - trenerów Reeding Recovery. Program ten został stworzony
w 1970 roku przez pedagog Marie Clay w Nowej Zelandii i stale jest
udoskonalany. Dzieci robią ogromne postępy w cyklu 12 do 20 tygodni zajęć.
Niestety w Polsce nie mamy żadnego
upowszechnionego i systemowego programu pomocy dzieciom w nauce czytania.
Kolejny raz muszę zaznaczyć, iż możemy liczyć na dobrych polskich
nauczycieli n. przedszkolnego i
zintegrowanego.J
Symultaniczno-sekwencyjna metoda czytania prof. Jagody Cieszyńskiej oparta jest na wieloletniej
praktyce, najnowszych badaniach neuropsychologicznych i wiedzy lingwistycznej. Jej założeniem jest fakt, iż sylaba, a nie fonem jest najmniejszą jednostką
percepcyjną. Metoda wprowadza w świat pisma według stopnia trudności
artykułowanych głosek oraz różnicowania obrazów graficznych liter. Powtarza
cykl nauki mówienia: od samogłosek, przez sylaby, wyrażenia dźwiękonaśladowcze
do wyrazów i zdań. Naukę czytania realizuje się w trzech etapach:
powtarzania, rozumienia i samodzielnego nazywania.
„Czytanie sylab wymaga sekwencyjnego, lewopółkulowego przetwarzania informacji. Jest czytaniem abstrakcyjnych, liniowo uporządkowanych dźwięków mowy. Kontrolowanie kierunku czytania od lewej do prawej jest możliwie dzięki pracy struktur prawej, „przestrzennej” półkuli mózgu natomiast zachowanie sekwencji (wzajemnego następstwa liter w sylabie) dzięki pracy półkuli lewej. Widać więc wyraźnie jak istotne są każdorazowe ćwiczenia pobudzające pracę obu półkul mózgu, i jak ważna dla opanowania systemu językowego jest umiejętność rozwiązywania zadań prawo i lewopółkulowych. Rozpoczynamy wprowadzanie sylab zgodnie z zasadą rozwojową.”
„Czytanie sylab wymaga sekwencyjnego, lewopółkulowego przetwarzania informacji. Jest czytaniem abstrakcyjnych, liniowo uporządkowanych dźwięków mowy. Kontrolowanie kierunku czytania od lewej do prawej jest możliwie dzięki pracy struktur prawej, „przestrzennej” półkuli mózgu natomiast zachowanie sekwencji (wzajemnego następstwa liter w sylabie) dzięki pracy półkuli lewej. Widać więc wyraźnie jak istotne są każdorazowe ćwiczenia pobudzające pracę obu półkul mózgu, i jak ważna dla opanowania systemu językowego jest umiejętność rozwiązywania zadań prawo i lewopółkulowych. Rozpoczynamy wprowadzanie sylab zgodnie z zasadą rozwojową.”
Źródło: http://www.centrummetodykrakowskiej.pl/8,a,jagoda-cieszynska.htm
Jak rodzic może
pomóc dziecku? Za pomocą materiałów zakupionych w Wydawnictwie Edukacyjnym zaczyna
się ćwiczenia, czytając wraz z dzieckiem słowa z poszczególnych grup opartych
na określonych głoskach. Można też tłumaczyć znaczenia słów i z czasem
przechodzić na kolejny etap trudniejszych i dłuższych wyrazów.
Polecam materiał Magdaleny
Muchy przygotowany do rozcięcia na kartoniki (na zdjęciu), które poprzez zabawę uczą się czytać i zapamiętywać pisownię.
Sylabowo. Jedzie pociąg i ciągnie wagony z... Trening czytania
Wyrazy zawarte w pomocy zostały posegregowane na 14 grup analogicznie do porządku zaproponowanego w serii pani prof. Jagody Cieszyńskiej „Kocham Czytać".
Podczas proponowanego treningu dzieci kolejno podczepiają do lokomotywy wagony i odczytują „przyłączone" wyrazy. Ciekawość - czym to jest tym razem naładowany pociąg - urozmaica zabawę.
Uczniowie po przeczytaniu:
- tłumaczą
znaczenie wyrazu,
- układają
z nim zdanie,
- wyszukują
sylaby, które powtarzają się w wyrazach,
- wskazują
podobieństwa i różnice w wyrazach,
- tworzą
nowe wyrazy przez dodanie do wyrazu bazowego sylaby lub litery.
Pomoc może być wykorzystywana w pracy z dziećmi z grupy ryzyka
dysleksji, uczniami mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, z nawykiem
literowania, niedokształceniem mowy o typie afazji oraz z dziećmi objętymi
wczesną nauką czytania.
https://we.pl/pl/searchquery/nauka+czytania/1/phot/5?url=nauka,czytania
Na stronie Centrum Metody Krakowskiej oraz Wydawnictwa Edukacyjnego jest duży wybór materiałów w zależności od wieku dziecka i stopnia problemu.
Polecam jako polonistka i mama
Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz