Czytanie
to jeden z podstawowych sposobów zdobywania informacji, a więc pośrednio
nabywania wiedzy. Jest to umiejętność niezbędna na każdym etapie edukacji.
Zatem warto przyjrzeć się podstawowym zasadom ćwiczenia i rozwijania technik
efektywnego czytania. Efektywnego, czyli jakiego?
Efektywnym
nazwiemy takie czytanie, które pozwala uczniom zwrócić uwagę na najważniejsze
elementy, zapamiętać je, łączyć w logiczne, poukładane sekwencje, zastosować do
konkretnych celów (rozwiązania zadania, przygotowania planu pracy itp.), a nade
wszystko przywołać w odpowiednim czasie.
Najprostsza
metoda prowadząca do efektywnego czytania to metoda pięciu kroków.
Krok
1
Pobieżne przejrzenie całego tekstu, z którym trzeba się zapoznać.
W
książce będzie to spis treści, tytuły rozdziałów, podrozdziałów. Mogą zatrzymać
wzrok na ilustracjach, schematach, tablicach. Zwrócić uwagę na zamieszczane
często rekapitulacje, streszczenia pod koniec rozdziałów.
W
tekstach krótszych – artykułach, fragmentach podręczników – uważnie oglądają
wszelkiego rodzaje wyróżniki – nagłówki, pogrubione słowa, podkreślenia.
Chodzi
o to, by mieli ogólne pojęcie o co chodzi w tekście, jak zbudowana jest książka,
na które treści muszą zwrócić uwagę, od czego zacząć czytanie. Nie zawsze musi
to być początek publikacji, a nawet jej całość. Uczniowie poszukują przecież konkretnych
informacji – czytają w konkretnym celu.
Krok
2
Postawienie pytań do tekstu
Uczniowie
muszą się zastanowić, jaki jest cel tego czytania i na jakie pytania chcą otrzymać odpowiedź –
najlepiej, by je sformułowali. W początkowej fazie pracy tą metodą pytania
warto zapisać – ich werbalizacja bardzo ułatwia uświadomienie sobie sensu
czytania. W kroku pierwszym być może już wyrobili sobie zdanie, w których
fragmentach tekstu należy szukać nań odpowiedzi.
Krok
3
Dokładne czytanie.
Teraz
przyszedł dopiero czas na dokładne czytanie – może już tylko fragmentów, ale
być możę istnieje konieczność skrupulatnego zapoznania się z całością. Uczniowie
przypominają sobie pytania i cel (po co właściwie czytają?). w czasie lektury
mogą robić krótkie, kilkusekundowe przerwy, by tekst „uleżał się w głowie”.
Zawsze należy zatrzymać się w celu wyjaśnienia niezrozumiałych zwrotów, słów,
pojęć. Pracują z tekstem aktywnie – kluczowe informacje podkreślają, używając
kolorowych zakreślaczy (we własnych książkach!), wypisują na marginesie słowa -
klucze do poszczególnych akapitów.
Krok
4
Streszczenie poszczególnych części
tekstu.
W
zależności od obszerności tekstu, z którymi pracujemy, nasi uczniowie powinni
zatrzymać się po akapicie, dłuższym fragmencie, podrozdziale i powtórzyć to, co
zapamiętali. Mogą korzystać ze wzrokowych komunikatów – przecież zakreślili,
wypisali to, co najważniejsze. Nie muszą na siłę wykorzystać słownictwa, które
czytali, ale powtarzać własnymi słowami, odwołując się tylko do niezbędnych
terminów. Jeśli tylko warunki na to pozwalają ten krok warto wykonać na głos.
Krok
5
Powtórzenie treści lub powtórne
przeczytanie całego tekstu.
Na
zakończenie jeszcze raz uczniowie powtarzają pytania, które sformułowali we wstępnym etapie pracy. Zastanawiają
się, czy znają na nie odpowiedź i udzielają ich w oparciu o przeczytany tekst.
Mogą nawet zrezygnować z podpowiedzi, które sam przygotowali w formie słów-
kluczy lub podkreślonych informacji.
Powtórzą w ten sposób główne informacje z tekstu w formie streszczenia. Dla
uporządkowania i utrwalenia wiedzy mogą przeczytać tekst jeszcze raz. Do zapisu
nowo poznanych myśli mogą wykorzystać mapę mentalną.
Metoda
pięciu kroków wymaga – jak wszystko – treningu. I tylko z pozoru jest to metoda
czasochłonna. W perspektywie czasowej pozwala na efektywne uczenie się poprzez
czytanie i dojście do perfekcji. A zgodnie z myślą Edisona: geniusz to 1% natchnienia i 99% wypocenia.
Kasia i Małgosia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz