- Nie bój się pytań uczniów.
- Stawiaj pytania otwarte pytania, ponieważ zachęcają do poszukiwania wielu możliwych rozwiązań.
- Nie odpowiadaj na niektóre ważne pytania - powinny one na jakiś czas pozostać bez odpowiedzi, ponieważ w ten sposób prowokują do myślenia.
- Pytaj mniej, ale lepiej.
- Stosuj pauzę po zadaniu pytania - poczekaj 20 sekund na odpowiedź uczniów.
- Odpowiadaj na pytania uczniów z szacunkiem, nawet jeśli pytania te wydają się być mało odkrywcze, banalne lub wręcz głupie.
- Załóż w klasie tablicę pytań, na której będą wypisywane ważne i wartościowe pytania. Uczyń je tematem lekcji.
- Modeluj zachowania pytajne - dziel się z uczniami swoimi pytaniami i zakłopotaniem poznawczym.
- Poświęć lekcje na pytania, które ktoś sformułował na temat jakiegoś eksperymentu, historii, idei lub wynalazku.
- Zachęcaj uczniów do zadawania różnorodnych rodzajów pytań, w tym pytań hipotetycznych (Co będzie, jeśli...?, A gdyby tak... ?).
http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU6574
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz